עודפות ×”×™× ×¡×™×ž×Ÿ ×ž×•×¡×›× ×‘×™×Ÿ סופר לקור×ת שלו: ברגע ×–×” ×× ×™ מפסיק לצייר לך ×ת ×”×¢×•×œ× ×›×ž×• שהו×, ×× ×¢×©×™×ª×™ ×ת ×–×” ××™ פע×, ו×× ×™ מתחיל להתעסק ברטוריקה וב×סתטיקה, וכ×ן ×ת צריכה להפסיק רגע ×¢× ×”×מפתיה והלב ×•×œ×”× ×™×¢ ×ת השכל. ×›×™ בשביל עודפות, ×©×”×™× ×‘×¢×¦× ×—×–×¨×” ×¢× ×›×•×•× ×”, צריך יד ×¢×œ×™×•× ×”, ובשביל יד ×¢×œ×™×•× ×” ×•×œ× × ×¢×œ×ž×” צריך ××ž× ×•×ª, ×œ× ×—×™×™×.
×–×” ×”×™×” ×›×›×” תמיד, × ×“×ž×” לי. במעשיות ובסיפורי ×¢×, ×›×שר ×ž×’×™×¢×™× ×œ×¨×’×¢ שבו ×—×•×–×¨×™× ×¢×œ ×ותו דבר שלוש פעמי×, ×פשר לדעת שכ×ן תיכף יסתתר המשל, שכ×ן ×ž×¤×¡×™×§×™× ×œ×¡×¤×¨ סיפור מעשה תמי×, ×•×ž×’×™×¢×™× ×œ×ž×¡×¨ ש×ותו ×¨×•×¦×™× ×œ×”×¢×‘×™×¨. בבדיחות, ×ותו דבר, רק עקו×.
×‘×¨×•×ž× ×™× ×©×œ המ××” ×”-19, ×©×ž×˜×¨×ª× ×”×ž×•×¦×”×¨×ª ×”×™× ×œ×”×¢×‘×™×¨ פיסה ×ž×”×—×™×™× ×ל הדפי×, העודפות, כמו הטפט ×”×ž×¤×•×¨×¡× ×©×œ בלזק שתי×ורו משתרע על כך כך ×¢×ž×•×“×™× (×œ× ×§×¨×תי ×ת ×”×¢×ž×•×“×™× ×”×לו. ×ל תסתכלו עליי. ×¢× ×›×œ ×הבתי לבלזק, כל מה ש×× ×™ יודעת על קטע הטפט ×”×ž×¤×•×¨×¡× ×‘× ×ž×ª×™×וריות של ספרות), × ×•×¢×“×” כדי להדגיש ×ת הרטוריקה של הרומן, ×ת העובדה שכ×ן ישב ×‘× ×ד×, גזר בגזירות ×§×˜× ×•×ª ×•×§×¤×“× ×™×•×ª ×—×™×™×, על כל פרטיה×, והעביר ××•×ª× ×¢×‘×•×¨×š הקור×ת ×ל הדפי×.
דבר דומה קורה, ×× ×™ חושבת, ×‘×–×¨× ×”×ª×•×“×¢×” (×œ× ×ž×¡×¤×™×§ ×ž×‘×™× ×” ×‘×–×¨× ×”×ª×•×“×¢×”, ×× ×™ מודה, ×–×” ×œ× ×”×–'×× ×¨ ×”× ×’×™×© ביותר בשבילי, ×בל שוב התי×וריות של הספרות ×ומרות ש), ×©× ×”×¢×•×“×¤×•×ª מוגשת בצורת בריחה ×ל מחוזות ×חרי×, שלכ×ורה ×œ×’×™×˜×™×ž×™×™× ×‘×ž×—×©×‘×” ×בל ×œ× ×œ×’×™×˜×™×ž×™×™× ×‘××ž× ×•×ª, ×›×לו שהיו × ×—×ª×›×™× ×‘×¢×¨×™×›×”, לו היו ×¢×©×•×™×™× ×¢×œ פי ×§×•× ×‘×¦×™×•×ª הרומן.
עודפות ישר×לית. גרבוז (מתוך המגזין ל×ודיו וידי×ו ×•×¦×™×œ×•× ×“×™×’×™×˜×œ×™)
×‘×¤×•×¡×˜×ž×•×“× ×¨× ×™×–× ×¢×•×©×™× ×ת ×–×” ×חרת, × ×“×ž×” לי. דרך ×חת ×”×™× ×‘×מצעות שבירת הסיפור ומרכיביו לחלוטין, ו×× ×™ ×œ× ×¨×•×¦×” לדבר עליה עכשיו, ×›×™ ×× ×™ פחות ×והבת ×ותה. ×× ×™ רוצה לדבר על משהו ×חר. על ריבוי סיפורי×. ×× ×™ חושבת על שלוש דוגמ×ות. הדוגמה הר××©×•× ×” ×”×™× ×”"הרפתק×ות המדהימות של קוו×ליר וקליי". מייקל שייבון מספר ×©× ×ולי טריליון ×¡×™×¤×•×¨×™× (הספר ×œ× ×œ×¤× ×™, ××– מהזיכרון): ×”×סקפיסט, והסיפור על המלחמה והמוצב בשלג, והסיפור של ההתבגרות ×©×œ×”× ×‘× ×™×• יורק, והסיפור על ההפיכה ×©×œ×”× ×œ×× ×©×™ קומיקס, וה×יש ×”×”×•× ×”×’×“×•×œ ×•×”×‘×œ×•× ×“×™× ×™ ש×חר כך מתברר ×©×”×•× ×”×•×ž×•. כל סיפור ×›×–×” לוקח ×ת הקור×ת למחוזות חדשי×, וכל סיפור ×›×–×” ×’× ×ž×–×”×™×¨ ×ת הקור×ת: ×ל תפתחי בי ×מון יותר מדי, ×× ×™ ×¡×ª× ×ž×¤×¨×™×— פה בועות סבון קלילות, ×פשר ×œ× ×¤×¥ ×ותן, ×פשר לייצר ×ותן, ×–×” הכל בר החלפה, בר השגה, בר מוות.
×’'×•× ×•×˜ די×ס, שבבירור הושפע משייבון, עושה דבר דומה ב"חייו ×”×§×¦×¨×™× ×•×”×ž×•×¤×œ××™× ×©×œ ×וסקר וו×ו", רק ×©×”×•× ×”×•×œ×š צעד ×חד קדימה, ומשלב בין טריליון הסיפורי×, ×©×ž×¡×•×¤×¨×™× ×’× ×ž×˜×¨×™×œ×™×•×Ÿ × ×§×•×“×•×ª מבט, על ××£ שמפי ×ותו מספר, ×’× ×¤×¨×˜×™× ×”×™×¡×˜×•×¨×™×™× ×מיתיי×. בעזרת המשחק (סליחה, ×בל הכל כך גימיקי) שלו ×¢× ×”×¢×¨×•×ª ×©×•×œ×™×™× ×©×ž×¤×•×–×¨×•×ª ×‘× ×“×™×‘×•×ª ל×ורך ספר הפרוזה ×”×–×”, ×”×•× ×ž×™×™×¦×¨ קשר בין ×”×¡×™×¤×•×¨×™× ×©×œ הדמויות המרכזיות והשוליות בספר ובין ההסטוריה ×”×מיתית של הרפובליקה ×”×“×•×ž×™× ×™×§× ×™×ª. בעזרת העודפות הזו של ×”×¡×™×¤×•×¨×™× ×”×•× ×ומר לקור×ת ×©×œ× ×¨×§ בועות הסבון ×©×”×•× ×ž×¤×¨×™×— × ×™×ª× ×•×ª ×œ× ×™×¤×•×¥ ביד פשוטה, ××œ× ×ž×ž×© מצייר סביבה עיגול שובר ×ור, ו×ומר לה ×©×”×™× ×‘×¢×¦×ž×” וההסטוריה שלה ×•×”×ž×™×ª×•×¡×™× ×©×œ×” ×’× ×”× ×‘×¨×™ × ×™×¤×•×¥.
הדוגמה השלישית ×”×™× ×™×©×¨×לית. כולל הכל, כמה מפתיע. מחזות, מכתבי×, ×¡×™×¤×•×¨×™× ×§×¦×¨×™×, תסריטי×, ×”×’×™×’×™ המחבר, כל הצורות הרטוריות מגוייסות וכל הקירות ×”×ž×“×•×ž×™×™× ×™× × ×©×‘×¨×™× ×¢×œ ידי ×”×¤× ×¨ כדי לייצר תחושה של ×¢×•×œ× ×ž×œ× ×‘×¡×™×¤×•×¨×™×, שבו הכל, כולל חייו ×”×מיתיי×, שכמובן ×ž×¦×‘×™×¢×™× ×’× ×¢×œ ×—×™×™×” ×”××ž×™×ª×™×™× ×©×œ הקור×ת, כולל ×—×™×™ קרוביו, כולל העבר הרחוק, העבר הקרוב, והעתיד הל×-ידוע, ×”× ×›×œ×™ משחק בידי מחבר ××œ×ž×•× ×™, היושב ברמת ×ביב וטווה ×ת סיפוריו, כשזגוגית החלון וקירות ×”×‘×ª×™× ×ž×¤×¨×™×“×™× ×‘×™× ×• לבין החוץ.
עודפות ×מריק×ית, × ×•, קצת מגמתית. ר××•×©× ×‘×¨×’ (מתוך netlex focus)
וזו דרך ×ž×’× ×™×‘×” ×‘×¢×™× ×™×™, ריבוי הסיפורי×. רק ×©×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×©×›×©×¢×•×©×™× ×ת ×–×” ×¡×•×¤×¨×™× ×מריק××™×™×, ×”× ×¢×•×©×™× ×ת ×–×” בעזרת קומיקס והומור. וכשעושה ×ת ×–×” סופר ישר×לי, ×”×•× ×¢×•×©×” ×ת ×–×” ב×מצעות תסריט על השו××”, סיפור על ×©×—×§× ×™×ª בתי×טרון יידי × ×›×—×“ שמתה על הבמה, ותסריט ועל ערבי שמתפוצץ בסמוך ל××•×œ× ×§×•×œ× ×•×¢. ו×× ×™ חושבת עכשיו ש×ולי בגלל ×–×” הספרות ×©×œ× ×• קצת מב×סת, ×›×™ רק ×œ×¢×ª×™× × ×“×™×¨×•×ª מ×ד מ×ד ×”×™× ×™×•×¦×ת רגע מהשו××” ×•×ž×”×¢×¨×‘×™× ×•×ž×¤×¡×™×§×” לקחת ×ת עצמה כל כך ×‘×¨×¦×™× ×•×ª.
×בל מהו "×”×¢×•×œ× ×›×ž×• שהו×", ×”×× ×™×© בכלל דבר ×›×–×”?
סוף מפתיע לפוסט. בסוף יצ××” ×ª×œ×•× ×” על כך שהספרות ×©×œ× ×• פוליטית מדי ×•×œ× ×‘×•×¨×—×ª מהצו המוסרי של להיות סופר ישר×לי. ×× ×¨×§ הישר××œ×™× ×”×™×• ×ž×¡×›×™×ž×™× ×œ×”×“×—×™×§ ×ת המצב הפוליטי קצת. למה ×”×¡×•×¤×¨×™× ×©×œ× ×• ×œ× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×™×•×ª יותר ×“×•×ž×™× ×œ×¢×¨×•×¥ 2, ×ž×”×‘×—×™× ×” הזו?
ו×גב, כמובן, יש הרבה ספרות ישר×לית ×©×œ× ×ž×‘×סת ×›×™ ×”×™× ×œ× ×¢×•×¡×§×ª בשו××” ובערבי×. × ×’×™×“, קסטל בלו×. ×× ×™ ×ž× ×™×— ×©×’× ×¢×™×¨×™×ª ×œ×™× ×•×¨, ופה ×•×©× ×¨× ×ורן. ×בל ×˜×¨× ×”×¡×¤×™×§×•×ª×™ להגיע ×œ×¢×‘×•×“×ª× ×”×—×©×•×‘×”.
×œ× ×‘×¨×•×¨ לי ×יך גיליתי ×ת הבלוג ×”×–×” רק עכשיו.
ממש ×¤× ×™× ×”.
בכל ×ופן,
ב'הרוצחי×' של דרור בורשטיין יש עודפות × ×”×“×¨×ª ×©×œ× ×§×©×•×¨×” לשו××”/ערבי×/פוליטיקה ×•×”×•× ×›×ª×•×‘ קולח וזור×. ×”×מת ×”×™×” שהיה ×ž×¤×œ×™× ×œ×’×œ×•×ª שיש ×›×–×” דבר בספרות הישר×לית.
×בל ×©×™× ×¨×™×‘×•×™ ×”×¡×™×¤×•×¨×™× – "×”×—×™×™×: הור×ות שימוש" של פרק.
× ×›×•×Ÿ לעכשיו ×œ× ×§×¨×תי משהו שמתעלה על ×–×”.
מרית, הפער בין היומרה הזו של הספרות לבין כמה ש×ין ×¢×•×œ× ×מיתי ×”×™×” כל כך גדול, ×©×œ× ×™×›×•×œ×ª×™ ×פילו להשתמש במרכ×ות.
יוסי, זו בדיוק ×”×‘×™× ×ריות שהספרות הישר×לית ×—×™×” עליה, וחיה בשקר. חייו המופל××™× ×©×œ ×וסקר וו×ו ×”×•× ×¡×¤×¨ פוליטי מ×ד, ×¢× ×‘×™×§×•×¨×ª פוליטית ותרבותית מ×ד ברורה, ובכל ×–×ת, ×ין לו מקל תפילה בתחת. והרמיזה שלך בסוף, על כך שספרות שכזו ×”×™× ×¡×¤×¨×•×ª × ×—×•×ª×” ×”×™× ×פילו ממש מקוממת.
×™×”×•× ×ª×Ÿ, תודה תודה. כן, ×©× ×™ ×¡×¤×¨×™× ×©×”×™×” ברור לי שהיו ×¦×¨×™×›×™× ×œ×”×™×›× ×¡ לרשימה, ×בל עוד ×œ× ×§×¨×תי, ××– ×œ× ×”×›× ×¡×ª×™. מצד ×©× ×™, ××‘× ×¨ ×‘×¨× ×¨ ×”×™×” יכול להפריך פה ×ת כל התי×וריה הישר×לית-×œ× ×™×©×¨×לית ×©×‘× ×™×ª×™, ××– טוב שחמק ×ž×¢×™× ×™ 🙂
קר×תי ×¤×¢× ×חת. ×œ× ×”×‘× ×ª×™. ×חזור הביתה, ××§×¨× ×©×•×‘. ×בין, ×טקבק. ×œ× ×בין, ×טקבק ×’×.
רק לציין ששייבון ×“×•×•×§× ×ובססיבי למדי ×‘×¢× ×™×™×Ÿ השו××”, ×¢× ×§×•×ž×™×§×¡ ×ו בלי.
ובכל מקרה, ×ת ×”×¤× ×¨ ×× ×™ ×œ× ×ž×›×™×¨, ×בל × ×¨××” לי מעט ×œ× ×”×’×•×Ÿ להטיל ×ותו למערכה מול ×¦×¢×™×¨×™× ×œ×ž×•×“×™ קומיקס, ×¤× ×˜×–×™×” ותרבות פופ. ×ולי ×ת העודפות הישר×לית הפחות לוקחת ×ת עצמה ×‘×¨×¦×™× ×•×ª ש×ת מחפשת ר×וי לחפש ×‘×ž×§×•× ×חר. "מחוברות" יכול להיות ×ž×§×•× ×œ×”×ª×—×™×œ בו.
×ווו! ×ווו! ×ווו! ××™×–×” פוסט ×ž×’× ×™×‘!
(תגובה ××™× ×˜×™×œ×™×’× ×˜×™×ª ×חר כך)
×יתמר, טוב
שחר, להיפך, ×–×” ×œ× ×”×’×•×Ÿ להטיל ×ת מחוברות לתוך המערכה ×”×–×ת. חמישה × ×¨×˜×™×‘×™× ×©×”×§×©×¨×™× ×‘×™× ×™×”× ×ª×¤×•×¨×™× ×‘×™×“ ×›×” גסה?
קרן, 🙂
"הספרות ×©×œ× ×• קצת מב×סת, ×›×™ רק ×œ×¢×ª×™× × ×“×™×¨×•×ª מ×ד מ×ד ×”×™× ×™×•×¦×ת רגע מהשו××” ×•×ž×”×¢×¨×‘×™× "
×’× ×”×§×•×œ× ×•×¢ ×©×œ× ×• מב×ס, מ×ותן סיבות.
×בל ×”×’×•×™×™× ××•×”×‘×™× ×ת היצירות ×©×œ× ×• ×›×›×”. ×¢× ×”×¨×‘×” ×¢×¨×‘×™× ×•×”×¨×‘×” שו××”. ולכן
"ו×לס ×¢× ×‘×©×™×¨" ×”×’×™×¢ למועמדות ל×וסקר, ולכן "בופור" כל כך הצליח ולכן "×œ×‘× ×•×Ÿ" עכשיו
לקח ×ת הפרס ×‘×•× ×¦×™×”.
וכל עוד הסיכוי שלך למכור יצירה ×œ×¢×•×œ× ×”×™× ×“×¨×š ערבי×-×™×”×•×“×™× ×•×™×”×•×“×™×-×¢×¨×‘×™× ×•×פילו סרט ××™×•× ×›×ž×• "הבועה", ×©×”×•× ×›×ž×¢×˜ פ×רודיה על השיטה, ×בל ×‘×¢×¦× ×¡×¨×˜ שלוקח ×ת עצמו לגמרי ×‘×¨×¦×™× ×•×ª – ×פילו "הבועה" הצליח בחו"ל.
די מקומ×, כש×× ×™ חושב על ×–×”, שסרט × ×”×“×¨ ×•× ×•×’×¢ ללב כמו "×›× ×¤×™×™× ×©×‘×•×¨×•×ª" של × ×™×¨ ברגמן ×ו סרט ×ž×§×¡×™× ×•×ž×¦×—×™×§ כמו "הבחור של שולי" של דורון צברי ×œ× ×”×¦×œ×™×—×• להשיג חצי ×ž×”×¤×¨×¡×™× ×©×”×¦×œ×™×—×• שלל סרטי המלחמה/ערבי×-יהודי×/×œ×‘× ×•×Ÿ ×”×לה.