סיגל ×”×™× ×ž× ×”×œ×ª בכירה שיודעת ×œ× ×ª×— היטב ×ת המצב, לעשות מ××–× ×™×, לדבר על שולי רווח והפסד, ולחשב ×ת ×¢×ª×™×“× ×©×œ עובדיה. ××•×œ× ×‘×¡×ª×¨ ליבה, הסיבה המרכזית שבגללה ×”×™× ×‘××” לעבודה ×”×™× ×¨×•×—×‘ כתפיו של הבוס שלה, ×יתמר, שבו ×”×™× ×—×•×©×§×ª. ×œ× ×¡×ª× ×—×•×©×§×ª, בוערת מתשוקה. סיגל, ×× ×—×“ הורית, ×”×™× ×‘×ª ל××‘× ×ž×‘×•×’×¨ שיושב בבית ×בות ול×× ×©×¢×“×™×™×Ÿ בביתה, ובין ×‘× ×™ המשפחה פעורה ×ª×”×•× ×©×œ סוד × ×•×¨× ×ž×Ÿ העבר, ש×יש ××™× ×• שש לדבר עליו, ××•×œ× ×”×•× ×¨×•×“×£ ×ת ×›×•×œ× ×‘×¡×™×•×˜×™ הלילה. סיגל ×”×™× ×”×למוות.
× ×¢×ž×” ×”×™× ×”×¢×•×‘×“×ª של סיגל, ××•×œ× ×”×™× ×œ× ×‘×¢×ž×“×ª מ××–× ×™×, ×”×™× ×‘×¢×ž×“×ª ×× ×©×™×. וכ×שר ×©×•×›×—×™× ×ת ×”×× ×©×™× ×©×ž×חורי ×”×ž×¡×¤×¨×™× ×”×™× ×ž×ª×¨×’×–×ª מ×ד ויוצ×ת למסע ×©×›× ×•×¢×™× ×©×¡×•×¤×• ידוע מר×ש לכל קור××™ ×¢×™×ª×•× ×™ הכלכלה. × ×¢×ž×” ×”×™× ×‘×—×•×¨×” שגרה ×¢× × ×•×¨×™, כלבתה ×”×הובה, בבית שבו גרה בילדותה ×¢× ×”×•×¨×™×”, ×•×”×™× × ×ª×§×œ×ª בשכן ×חד ×œ× × ×—×ž×“, מהעבר, ובשכן ×חד × ×—×ž×“, מההווה, ×•×”×™× ×¢×•×©×” מה ×©×”×™× ×¦×¨×™×›×” כדי להסתדר ×¢× ×–×” ×•×’× ×¢× ×–×”. × ×¢×ž×” ×”×™× ×”×–×™×›×¨×•×Ÿ.
×ביגדור ×”×•× ×יש מבוגר בעידן של צעירי×, ועל ××£ ש×ין כל סימן לחוסר היכולת שלו, ×”×•× × ×לץ ×œ×©×œ× ×ת מחיר ×”×“×™× ×ž×™×•×ª של הדור. ×ביגדור, ×”×יש שד××’ ×œ×¤×¨× ×¡ ×ת עדה ×שתו כל חייו, חושב, בלית ברירה, ×œ×‘× ×•×ª ×ת עצמו מחדש בערוב ימיו. ×”×•× ×—×•×©×‘ על רומן. ×ביגדור ×”×•× ×”×”×ž×ª× ×”.
×לו הן שלוש הדמויות להן ×ž×•×§×“×©×™× ×—×œ×§×™× × ×¤×¨×“×™× ×‘×¡×¤×¨×• של ×סף שור, סיגל. והן דמויות טובות. חשבו על הסוד ×”× ×•×¨× ×©×œ סיגל, ×”×ין ×”×•× ×¨×וי להתייחסות? ×”×ין ×–×” מסקרן לחשוב כיצד ×”×•× ×ž×©× ×” ×ת ×—×™×™×” ו×ת ×—×™×™ ×‘× ×™ משפחתה, כיצד ×”×•× ×ž× ×•×•×˜ ×ת דרכה ×ל בין כתפיו של ×יתמר, כיצד ×”×•× ×’×•×¨× ×œ×” להתהפך על מיטתה היוקרתית, וכיצד המערכת הרגשית המורכבת הזו פועלת ×›×שר ×”×™× × ×ª×§×œ×ª במערכת רגשית מורכבת ×œ× ×¤×—×•×ª, זו של × ×¢×ž×”? מסקרן ×’× ×ž×¡×§×¨×Ÿ. ×•× ×¢×ž×” עצמה, ××™× ×” ר×ויה להתייחסות, ×¢× ×”×™×—×¡ ×”×—× ×©×”×™× ×ž×¢× ×™×§×” לבעלי ×—×™×™× ×•×œ×¢×ž×™×ª×™×” לעבודה? ×¢× ×”×¢×“×™× ×•×ª והרגישות שבה ×”×™× ×¤×•×¢×œ×ª עד ×שר המצב מכריח ×ותה לעשות ×ž×¢×©×™× ×©×¡×™×ž×Ÿ ש×לה מוסרי גדול מרחף מעליה×? ר×ויה ×’× ×¨×ויה. ×•×’× ×ביגדור, בן ×“×ž×•×ª× ×©×œ ×’×‘×¨×™× ×ž×‘×•×’×¨×™× ×©×¤×¨× ×¡×• ×¢×ž×•×“×™× ×¨×‘×™× ×‘×¡×¤×¨×•×ª הישר×לית והל×-ישר×לית, ×”×ין ×”×•× ×ž×¢×•×¨×¨ ×ת החמלה וה×מפטיה של הקור×ת ×›×שר ×”×•× ×™×•×©×‘ ש×, × ×–×›×¨ ב×ביו של קפק×, ×•×ž× ×¡×” להבין מ×יפה ×”×•× ×”×’×™×¢ ול×ן ×”×•× ×”×•×œ×š. מעורר ×’× ×ž×¢×•×¨×¨. כל ××“× ×”×•× ×¢×•×œ× ×•×ž×œ×•×ו, ובין המיטה שבה ×”×•× ×™×©×Ÿ, העבודה שבה ×”×•× ×¢×•×‘×“, ×”×מביציה ש×ותה ×”×•× ×ž×מץ והדמות שבה ×”×•× ×‘×•×—×¨ להת×הב טמון כל ההבדל כולו.
ובכל ×–×ת, ×סף שור ×ž×ª×¢×œ× ×ž×›×œ ×לו. ×”×•× ×ž× ×™×— ×ת ×’×¨×¢×™× ×™ הסיפור, שותל ××•×ª× ×‘×דמה, ו××™× ×• משקה ××•×ª× ×œ×¢×•×œ×. ×‘×ž×§×•× ×œ×”×©×§×•×ª ×ות×, ולהצמיח ×ž×”× ×¤×¨×—×™ פרוזה × ××™× ×•×ž×“×™×¤×™ ריח ×”×•×ž× ×™×•×ª, ×”×•× ×ž×¢×“×™×£ לדבר על הספרות. בשביל שור, סיגל × ×¢×ž×” ו×ביגדור ××™× × ×× ×©×™×, ××œ× ×ž×˜×פורות בעלות מטרה – ×למוות, זיכרון ×•×”×ž×ª× ×” בהת×מה – שהוקמו מעפר ××™-×”×§×™×•× ×›×“×™ לעזור לו להבהיר ×¢× ×™×™× ×™× ×‘×•×¢×¨×™× ×™×•×ª×¨. ×”×•× ×ž×“×‘×¨, למשל, על משבר הייצוג ×‘×¢×•×œ× ×”×¤×•×¡×˜-×ž×•×“×¨× ×™ שבו ×יש ××™× ×• מ×מין עוד למחברי×, ×›×™ ×ין ×מת ו××™-×מת, וכל דמות ×”×™× ×‘×”×›×¨×— מר××”, ישרה ×ו מהופכת, לדמות ×חרת, וכולן × ×•×ª×¨×•×ª ברובד ×”×–×” בלבד, של ×“×¤×™× ×•× ×™×™×¨ ×•×ž×œ×™× ×›×ª×•×‘×•×ª, ×©×‘×™× ×™×”× ×פשר למתוח ×§×•×•×™× ×‘×¨×•×¨×™× ×•××™×¨×¢×™×™× ×›×חד. ×”×•× ×ž×“×‘×¨ על עמדתו של המספר יודע-הכל שיכול, ב×מצעות בחירת השפה שבו ×”×•× ×ž×¡×¤×¨ ×ת הסיפור וב×מצעות בחירת המקומות ×©×¢×œ×™×”× ×”×•× ×ž×ª×¢×›×‘ ומפרט ומסביר, לתעתע בקור×ת, ×œ×’×¨×•× ×œ×” ל×הוב, לחמול ולחשוק ×ו לבוז ×•×œ×”×ª× ×›×¨, במחי פסוקית לוו××™. ×”×•× ×ž×“×‘×¨ על הקשר בין הטקסט לבין הערות ×”×©×•×œ×™×™× ×©×œ×•, בין ×”×—×™×™× ×‘×ž×¨×—×‘ הפתוח ובין ×”×—×™×™× ×ª×—×ª עולן של מסגרות מוגבלות ומדכ×ות. ×סף שור יודע הרבה על ספרות.
כמו בספרו הקוד×, מוטי, מתעקש שור לשרבט סקיצות של דמויות על הדף ×•×œ×”× ×™×¢ ×ותן במרחב רק כדי לזכות ×‘×”×–×“×ž× ×•×ª × ×•×¡×¤×ª ללבן ×“×‘×¨×™× ×©×‘×™×Ÿ ××“× ×œ×‘×™×Ÿ התי×וריה הספרותית שלו. שור, שכ×מור יודע ספרות, וד××™ ×’× ×™×•×“×¢ שיכולת הקמתו של הספר ×œ×—×™×™× × ×•×ª×¨×ª ×œ× ×¦×— בידי הקור×ת. והקור×ת הזו בוחרת לסגור ×ת הספר בעייפות גדולה, ולהיזכר ×‘× ×•×¡×˜×œ×’×™×” ×‘×¢×•×œ× ×חר, שבו סיפור ×”×™×” סיפור ודמויות היו ייצוג ייחודי של השקפת עולמו של המחבר על ×”×¢×•×œ× ×•×¢×œ ×”×× ×©×™× ×”×ž×•×¨×›×‘×™× ×©×—×™×™× ×•×¤×•×¢×œ×™× ×‘×•. ×ו במילותיו של שור עצמו: "עובדה: ×”× ×”, ××“× ×חד, ×ב, בביתו. ביצייה במחבת, ×¢×’×‘× ×™×™×”, מעט מלח, מעט מ×ד, ×›×™ לחץ הד×. ×חר ××™× ×• בביתו, ×’× ×”×•× ×ב, ××œ× ×©× ×’×ž×¨ הבית, ×ין יותר, מי גר ש×, זריׅ ××œ× ×©×ין ×–×” סיפור×. ×–×” הסיפור של סיגל, ×›×™ סיגל שכבה במיטתה ×•×œ× ×מרה לעצמה דבר, ×•×’× ×–×” שקר. ×”× ×”, כך".
× ×›×ª×‘ במקור עבור ×˜×™×™× ××וט
×רשה לעצמי, למרות כבודה של הכותבת ושל ×”××›×¡× ×™×™×”, ויותר כהערה על כתיבה מסוגה של שור, להעיר ×ת המחשבה הר××©×•× ×” שעלתה במוחי בעקבות קרי×ת הביקורת:
××– למה ש×× ×™ ×רצה ×œ×§×¨×•× ×ת ×–×”?!
זו בדיוק הש×לה שבגללה כתבתי ×ת הביקורת הזו.
×למוות, זיכרון, ×”×ž×ª× ×”
מוזר עד כמה ×–×” × ×©×ž×¢ כמו ×לגוריה ימי ×‘×™× ×™×™×ž×™×ª
וזו רק התחלת המחשבה
העמדה המציגה ×•×”×œ× ×©×™×¤×•×˜×™×ª מצ××” חן ×‘×¢×™× ×™.כמו ×’× ×”×¡×¤×¨ כולו.
סיגל צבועה ו××™× ×” מודעת ×œ×”×ª× ×”×’×•×ª×”.קרי יחסה ×œ×‘× ×”(רוצה להיות ×¢×¥ ×”×™× ×ž×לצת ×ותו להיות ×¡× ××™)כמו יחסה ל×ביה. מה ×©×œ× ×”×‘× ×ª×™,×יך הסיפור הילדותי (בסוף הספר) ×•×”× ×—×ž×“ כשלעצמו,מתקשר לספר כולו.
העמדת × ×¢×ž×” מול סיגל,משקפת ×ת ×”×כזריות של ×”× ×©×™× ×©×¢×•×œ×•×ª לתפקיד חשוב (מדברת גבוהה,×ך מגרשת ×ת × ×¢×ž×” מהחדר)והבחורות ×”"טובות"× ×™×©×רות ×¢× ×”×›×œ×‘.×ו × ×•×¤×œ×•×ª.××£ ×›×™ ×–×” ×כזרי,×–×” תכופות × ×›×•×Ÿ ×ž×‘×—×™× ×ª מדע הסוציולוגיה וטעון תיקון במצי×ות,×œ× ×‘×¡×¤×¨.בספר × ×¢×ž×” לומדת בסוף ×ת הלקח.×œ× ×”×‘× ×ª×™ ×× ×”×™× ×’×¨×ž×” לכך שיקחו ×ת השכן לבית ×—×•×œ×™× ×œ×—×•×œ×™ × ×¤×©.×× ×›×Ÿ,×”×™× ×ž×©×ª× ×” בסוף.כמו כן ×œ× ×”×¦×œ×—×ª×™ לגלות ×ת"הסוד"בעברה של סיגל שהמר××™×™× ×ª כתבה עליו.היוכל מישהו ×œ×¢× ×•×ª לדו×"ל שלי?מ×חר והספר ×ž×•×¦× ×ž×ד חן ×‘×¢×™× ×™ ,הייתי רוצה להבין טוב יותר.(×ולי × ×¢×ž×” רק מדמה לעצמה ×©×œ×•×§×—×™× ×ת השכן המרגיז ,קלעי,ל×ן שלוקחי×?)
טובה
מרית, ×× ×™ חושבת שזה מכוון מהצד של שור. מה המשך המחשבה?
טובה, ×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘×ª שיש בספר עמדה ×œ× ×©×™×¤×•×˜×™×ª. למעשה, ×× ×™ חושבת שיש בספר עמדה שיפוטית מ×ד, כלפי ×”×—×™×™× ×”×§×˜× ×™× ×•×”×‘×—×™×¨×•×ª ×”×§×˜× ×•×ª של הדמויות.
ו×× ×™ חושבת שהעמדת סיגל מול × ×¢×ž×” רק מוכיחה שבסוף ×›×•×œ× ×• חר×, ×לו בעמדות הגבוהות שמפטרות ×× ×©×™×, ו×לו בעמדות הפחותות, שמשתמשות ×‘×ª×›×¡×™×¡×™× × ×©×™×™× ×–×•×œ×™× ×›×“×™ ×œ×’×¨×•× ×œ×©×›× ×™× ×œ×œ×›×ª לבית משוגעי×.
ו×× ×–×” ×œ× ×ž×¡×¤×™×§, שור ×œ× ×˜×•×¨×— לגלות ×œ× ×• מה הסוד של סיגל ל×ורך כל הספר, ×›×™ הסוד עצמו ×œ× ×ž×¢× ×™×™×Ÿ. רק העובדה ×©×”×•× ×§×™×™×.
×•×¤×•×¨×¡× ×‘×˜×™×™×ž×ווט?
ההמשך עדיין מופיע בצורת זוגות של ×—×¨×¡×™× ×‘×¨×ש שלי. קצת תעמולה דתית לעומת ×רס פו×טיקה, חד משמעיות לעומת רב משמעיות, ×•×’× ×ž×©×”×• על ×–× ×‘×•×ª ×©×ž×›×©×›×©×™× ×‘×›×œ×‘×™×
×ורי, ל×, היו חילוקי דעות ×¢× ×”×¢×•×¨×š.
מרית, ×–× ×‘×•×ª ×©×ž×›×©×›×©×™× ×‘×›×œ×‘×™×. בול ×–×”.
×הבתי ×ת הכותרת 🙂
×•×’× ×ת התוכן, ×בל יש לי להגיד עליו רק ×“×‘×¨×™× ×˜×¤×©×™×™× ×ž×“×™ ("× ×›×•×Ÿ! ×’× ×× ×™!") ×ו ×ž×ª×—×›×ž×™× ×ž×“×™ (×¢× "×”× ×ž×§×” מימטית" "×”× ×ž×§×” רטורית" וזה) ו×× ×™ עייפה וחולה מכדי להתחכ×, ×œ×©× ×©×™× ×•×™.
במחשבה ×©× ×™×” ×–×” ×œ× "×œ×©× ×©×™× ×•×™", ×–×” מה שקרה לי ×’× ×‘×¤×•×¡×˜ ×”×§×•×“× ×©×œ×š. מיטל, ×ת הופכת ×ותי ×œ× ×™×’×•×“ ×‘×™× ×רי טיפשי
××™×–×” פוסט יפה…
קרן, כן, ידעתי שת×הבי 🙂
×•×œ× ×”×‘× ×ª×™ ×ת ×¢× ×™×™×Ÿ ×”× ×™×’×•×“ ×”×‘×™× ×רי.
עדיה, תודה 🙂
יופיף ××– יש עוד מי ש×וחז ×‘×©× ×™×•×ª כלפי ×”×ž×¡×¤×¨×™× ×©×›×‘×¨ ×œ× ×œ×˜×¢×ž× ×œ×¡×¤×¨ סיפור בלבד. ×’× ×× ×™ ×œ×¢×™×ª×™× ×ž×¦×§×¦×§ ×œ× ×’×“ ×ª×—×›×•× ×”×™×ª×¨ ×”×–×”, ×בל לגביי ×–×” מתקשר במגמה × ×¨×—×‘×ª יותר (לפחות בגילמן) בשמה ×ž×ª×—×™×œ×™× ×œ×‘× ×•×ª ×ת תלמידי הספרות ממרפסות ×”×’×’, וללמד ×ת ×צ'בה בלי ×§×•× ×¨×“, בחטין בלי דוסטוייבסקי ופוקו בלי ×ריסטו.
×©× ×™ ×בלי×: (×) ×œ×¤×¢×ž×™× ×–×” פשוט יותר יפה, כמו במקרה של "קרוב" (ש×יכשהו פספתי ×ת דו המשמעות למרות ×©×”×©× ×‘×× ×’×œ×™×ª ×”×•× kinship) (ב) כש×× ×™ חושב על ×–×” ×ולי ×–×” ×œ× ×¤×™×¨×•×§ הסיפור וכל ×”×©×‘×—×™× ×©×”×¢×ª×™×¨×• על שור בה×רץ בשעתו ××œ× ×¤×©×•×˜ הדרך ×”×חת שלו כן לספר סיפור, כמו השפע ×”×œ× ×פשרי של יזהר למשל.