תמיד קר×תי ×‘×¨×¦×™× ×•×ª. ×¤×¢× ×™×•×ª×¨. ×ולי ×ין ××£ ×חד שיכול ×œ×§×¨×•× ×‘×™×ª×¨ ×¨×¦×™× ×•×ª מילד בן חמש. ×בל הקרי××” ×”×¨×¦×™× ×™×ª שלי החלה רק בתיכון, ×¢× "× ×¨×§×™×¡ ×•×’×•×œ×“×ž×•× ×“" של הרמן הסה. ×”×ª×¨×’×•× ×”×™×” ישן וקשה, והייתי צריך לעבור כמה ×¢×ž×•×“×™× ×¢×“ שהעברית × ×¨×תה ×”×’×™×•× ×™×ª פת×ו×. ×× ×™ זוכר שחשבתי כך ×’× ××–. כלומר, שהופתעתי מההתרגלות, מהדרך שבה השפה הפכה לטבעית. ×–×” × ×¨××” כמו כרטיס ×›× ×™×¡×” זול – ×§×¨× ×ž×¢×˜, והספר כבר ×™×‘×•× ×ליך.
וזה ×’× ×”×™×” מתגמל. מתגמל ב×מת, במובן הישן שבו ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ ספרות מתגמלת. ×× ×™ זוכר עד ×”×™×•× ×—×œ×§×™× ×ž×”×ª×™×ור של המגיפה השחורה בספר, ו×× ×™ זוכר כמה ×”× ×”×¤×¢×™×ž×• ×ותי, כתי×ורי×, ×œ× ×›×¢×œ×™×œ×”.
×ž×—×™×¨×™× ×•×ž×ª× ×•×ª
הקרי××” בבורדייה גורמת לי להרגיש ×בוד. קשה לי ליישב בין ההסכמה, המוחלטת כמעט, ×œ× ×™×ª×•×— שלו לשדה הספרות, לבין כמה מהחוויות שעצבו ×ותי וגרמו לי מלכתחילה ×œ×”×™×›× ×¡ לשדה ×”×–×”, ×’× ×× ×¨×§ לעמדת ×”×©×•×œ×™×™× ×”×§×˜× ×” והמפו×רת הזו. בתיכון ×™×©× × ×ž×¢×˜ מ×וד כוחות חברתיי×, ×× ×‘×›×œ×œ, ×©×ž×¢×•×“×“×™× ×ותך לקרו×. כלומר, הקרי××” ×צלי היתה למרות, ×•×œ× ×‘×’×œ×œ, ×ž×›× ×™×§×•×ª הדחייה והמשיכה של חברת ×‘× ×™ ×”×ד×.
ובעצ×, ×’× ×–×” ×œ× ×œ×’×ž×¨×™ × ×›×•×Ÿ. קבוצת ההתייחסות שלי קר××”. ×”× ×§×¨×ו הרבה. ובעצ×, ×’× ×–×” ×œ× ×ž×“×•×™×§. ×›×™ ×¢× ×”×¨×ž×Ÿ הסה התחלתי ×‘×”×ª× ×ª×§×•×ª ×יטית ×’× ×ž×”×× ×©×™× ×©×”×§×™×¤×• ×ותי, ושקר×ו בעיקר מד"ב. במשך זמן רב ×חר כך, מד"ב ×”×™×” מה ×©×¨×•×‘× ×”×ž×©×™×›×• לקרו×. כך שבתיכון קר×תי, ובתיכון קר×תי ×ת מה ×©×ž×‘×—×™× ×” חברתית ×›× ×¨××” ×©×œ× ×”×™×” ×˜×¢× ×œ×§×¨×•×. הקרי××” היתה מתגמלת, והמחיר היחיד שיכולתי לר×ות ×”×™×” כרטיס ×”×›× ×™×¡×” ההו×, הקושי שבלהתחיל. מחיר × ×•×¡×£, פעוט: ×”×פשרות להת×כזב מספר.
דיגרסיות ת×ורטיות קלות
×חד ×ž×”×¨×’×¢×™× ×”×—×–×§×™× ×©×œ תפיסת השדות של בורדייה ×”×•× ×”×“×¨×š שבה בכל שדה ×ž×ª×§×™×™× ×”×•×Ÿ משלו, שכל שדה מגדיר, ושהופך, מרגע ש×תה בתוך השדה, ×œ×”×’×™×•× ×™, למעין ×קסיומה שבדיעבד. כלומר, ההון ספציפי לשדה. כלומר, ההון ××™× ×• בר המרה להון בשדות ×חרי×. כלומר, ההון של שדה ×ž×¡×•×™× × ×¨××” ×”×’×™×•× ×™, טבעי, מרגע ש×תה בתוך השדה. ומרגע שההון ×”×’×™×•× ×™, פועלת עליך ×’× ×”×“×™× ×ž×™×§×” הרגילה של השדה – המרוץ ×חר ההון – וגורמת לך לקבל ×ת חוקי המשחק ×”×™×™×—×•×“×™×™× ×©×œ ×ותו שדה היפותטי.
הבעיה ×”×™×, ×× ×›×Ÿ, כיצד ××“× × ×›× ×¡ לשדה. ×ו, ×‘× ×™×¡×•×— ×חר, מה ×’×•×¨× ×œ××“× ×œ×¨×¦×•×ª להתחרות בשדה מסוי×, ×œ×©×œ× ×ת מחיר ×”×›× ×™×¡×” לשדה, ולהתחיל בו מ×פס? ולמרות ש×× ×™ ×ž×©×•×›× ×¢ ש××™ ×פשר ×œ×ž×¦×•× ×œ×›×š תשובה ×©×œ× ×™×”×™×” לה ×’× ×¤×Ÿ חברתי, × ×“×ž×” לי שהפן החברתי ××™× ×• היחיד.
המ×חורה
בגיל 17, ×× ×™ חושב, קר×תי ×ת "מלי×" של ×™×•×ª× ×¨××•×‘× ×™, והחלטתי ש×× ×™ רוצה לכתוב. כתבתי ×’× ×‘×¢×‘×¨, ×בל ×œ× ×ž×ª×•×š ×ותה ×¨×¦×™× ×•×ª. יותר כשעשוע. לקחתי ×ת "מלי×" מהספרייה של ×”×”×•×¨×™× ×©×œ×™, בגלל הכריכה ×”×חורית. ×–×” ×”×™×” ספר לבן, ×¦× ×•× ×™×—×¡×™×ª, ש×ת ×ž×§×•× ×”×˜×§×¡×˜ של "המ×חורה" תפסה סדרת מספרי×. התחלתי לקרו×. ×× ×™ זוכר ×ת ההפתעה. ×× ×™ זוכר שחשבתי – ×‘×ž×œ×™× ×”×œ×œ×• – "מותר לכתוב ×›×›×”?".
×לו ×ž×œ×™× ×ž×•×–×¨×•×ª, ויכול להיות ×©×œ× ×‘×”×Ÿ חשבתי. ×בל ×לו ×”×ž×œ×™× ×©×‘×”×Ÿ סיפרתי ×ת ×”×× ×§×“×•×˜×” הזו מ××–. ××™ ×פשר להבין ×ותן בלי ציטוט מהספר. הפרק, ×©× ×§×¨× "למה ×מרתי מה ש×מרתי על זכריה ×¡×˜× ×§×•", מתחיל ×‘×ž×œ×™× ×”×œ×œ×•:
"× ×•×œ×“×ª×™ לתוך ×¢×•×œ× ×ž×”×™×¨ מדי, מלוכלך ובלי מוצ×. ×¢×•×œ× ×ž×—×¤×™×¨ כדי כך, ש××£ ×œ×¨×—× ×¢×œ×™×• ×ין טע×. במשך ×©× ×™×, ×ולי חמש ×ו שבע, ישבתי בכל ×ž×™× ×™ מקומות (בעצ×, רק ×‘×ž×§×•× ×חד ×©×”×©×ª× ×” בלי הרף), וכתבתי כמו משוגע, מסוגר כמו מצורע, ×›×ילו יש בכך תשועה".
×”×•× × ×’×ž×¨, ×גב, עמוד ×חר כך, ×‘×ž×œ×™× ×”×œ×œ×•:
"החשיבה הלילית דומה ×œ×™× ×©×•×£. ×ין לה ×¢×™× ×™×™×. ×× ×™ תוהה ×œ×¤×¢×ž×™× ×× ×”×™×™×ª×™ מוכרח ×œ×‘×•× ×œ×רץ ×”×–×ת. ×× ×™ שו×ל מה ×”×™×” מתרחש ××œ×ž×œ× ×‘×תי. מוות מרחף ×›×ן ×‘×¢× × ×™×. ×× ×™ רו××” ×©×œ× ×מרתי ×©×•× ×“×‘×¨ על זכריה ×¡×˜× ×§×•, ורציתי, ב×מת, לומר עלו כמה מלי×".
מותר
"מותר לכתוב ×›×›×”" ×”×™× ×©×לה מוזרה, ×•×œ× ×‘×’×œ×œ שברור שמותר, ××œ× ×‘×’×œ×œ ×©×”×™× ×ž× ×™×—×” ×פשרות של ×יסור. ×œ× ×”× ×—×ª×™, ×× ×™ חושב, ×יסור מפורש, ××œ× ×™×•×ª×¨ ×פשרות מובלעת, ×˜×ž×•× ×” בתוך סדר ×”×“×‘×¨×™× ×”×˜×‘×¢×™ של מי ×™×•×¦×™× ×ת הספר ומי ×™×§×¨× ×ותו. ×חר כך גיליתי שמדובר בהוצ×ת "יחדיו" בשיתוף ×¢× ×גודת הסופרי×, מה שמסביר ×ת ×¢×¦× ×§×™×•×ž×•. ×בל ×”"×›×›×”" בש×לה ×”×”×™× ×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×œ× ×¤×—×•×ª. ×›×™ הכתיבה הזו, הכתיבה עצמה, עשתה עלי ×פקט. שפטתי ×ותה ביחס לכל דבר ×חר שקר×תי – ×–×” ברור – ×בל ×œ× ×”×™×” שיפוט ×œ×œ× ×”"×›×›×”", ×œ×œ× ×”×˜×§×¡×˜ עצמו. ובעצ×, ×–×” די מובן מ×ליו.
וחזרה לתי×וריה
×’× ×× ×× ×• ×ž×¤×©×™×˜×™× ×ž×”×¢×•×œ× ×”×›×œ, ×•×ž×•×ª×™×¨×™× ×‘×• רק ×ת המשחק החברתי, ×œ× ×™×ª×›×Ÿ שלהון בשדה ×חד ×ין ערך בשדה ×חר. ×œ× ×™×ª×›×Ÿ. ×חרת, ×יש ×œ× ×”×™×” ×ž×•×¦× ×˜×¢× ×œ×”×™×›× ×¡ לשדה, ×•×œ×©×œ× ×ת מחירו. ×× ×™ ×ž× ×™×— ×©×’× ×‘×•×¨×“×™×™×” ×”×™×” ×ž×¡×›×™× ×¢× ×–×”; למרות ×©×œ× ×¨×יתי עדיין ×מירה מפורשת שלו ×‘×¢× ×™×™×Ÿ יש מספיק ×¨×ž×–×™× ×œ×›×š. ×בל ×ין צורך בבורדייה, צריך רק לר×ות ×ת גרוסמן מדבר על ×ולמרט, ×ת ×.ב. יהושע מדבר על הזהות היהודית, ×ת עוז כותב על ילדותו בישר×ל. וד××™ שיש להון ×©×œ×”× ×¢×¨×š. יותר מכך, יש ערך ×œ× ×§×•×“×” המסוימת ×©×œ×”× ×‘×ª×•×š השדה הספרותי. כלומר, ×œ× ×¨×§ לכמות ההון בשדה, ××œ× ×œ×›×š שהטריומוורט ×”× "ל מיצב ×ת עצמו (×‘× ×™×’×•×“ × × ×™×— ל×תגר קרת, ×œ×™×•×ª× ×¨××•×‘× ×™, להופמן) ×›×¡×•×¤×¨×™× ×©×œ הישר×ליות, ×ª×”× ×–×• ×שר תה×.
ו×× ×™ ×ž× ×™×—, ×›×מור, ×©×’× ×‘×•×¨×“×™×™×” ×”×™×” ×ž×¡×›×™× ×¢× ×–×”, ו×ולי פשוט ×œ× ×”×¡×¤×§×ª×™ ×œ×§×¨×•× ×ž×©×”×• שלו שמדבר על ×”×ופן שבו שדות ×ž×ª×ž×ž×©×§×™× ×–×” ×¢× ×–×”, הופכי×, ×–×” לצד ובתוך ×–×”, לדבר מה בסדר גודל של ×ž×“×™× ×”, ×¢×, זהות ל×ומית.
×פשר ×’× ×œ×¤×¨×•×˜ ×–×ת לפרוטות. ב"שוק ×”× ×›×¡×™× ×”×¡×ž×œ×™×™×" בורדייה מדבר על התפקיד של מערכת ×”×—×™× ×•×š ×‘×”×¢× ×§×ª לגיטימציה ליצירות ×•×¡×•×¤×¨×™× ×‘×ª×•×š השדה הספרותי. ×בל ×ותה לגיטימציה ×”×™× ×—×–×§×” כל כך, בדיוק ×ž×©×•× ×©×”×™× ××™× ×” ×ž×›×•×•× ×ª ×œ×©×—×§× ×™× ×‘×©×“×” עצמ×; ×”×¢×™×ª×•× ×•×ª משחקת תפקיד דומה. ×פשר לחשב, בדיוק של מילימטר, מה ערכו הכללי, הל×ומי, של הון בשדה ×ž×¡×•×™× ×¢×œ פי מספר וגודל הר××™×•× ×•×ª ×¢× ×©×—×§× ×™× ×‘×ותו שדה. ×פשר לחשב, בדיוק של מילימטר, מה שער ההמרה של ×ותו הון משדה ×חד לשדה ×חר, על פי סוג ×”×“×‘×¨×™× ×©×ž×•×ª×¨ לשחקן בשדה ×ž×¡×•×™× ×œ×•×ž×¨ על שדה ×חר. בגדול, ×œ×¡×•×¤×¨×™× ×™×© הון פוליטי רב יותר מלמשוררי×, וההון הפוליטי של ×©× ×™×”× ×’×“×•×œ מזה שיש לציירי×, למשל. ×פשר להמשיך, שכן ל××ž× ×™×, × ×¨××” לי, יש הון פוליטי גדול יותר מלזה של מרפ××™× ×‘×“×™×§×•×¨ ×¡×™× ×™. ו×פשר ×’× ×œ×”×¨×ות שהון פוליטי ×ž×¡×•×™× ×™×© לכול×, ×›× ×¨××”, להבדיל מהון בשדות ×חרי×. עמוס עוז ×œ× ×™×—×œ×§ עצות על × ×’×¨×•×ª (ומ×ידך, ×ולי תשמעו ×ותו ×ž×§×•× ×Ÿ על מצב הפסיכולוגיה).
וב×שר להסה
ועדיין, יש ×ת ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×”×–×” ×¢× ×”×¨×ž×Ÿ הסה. ו×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ ×©×”×•× ×¤×ª×™×¨ בשפה בורדזי×× ×™×ª. × ×¨×§×™×¡ ×•×’×•×œ×“×ž×•× ×“ ×”×™×” הספר ×”×ž×•×©×œ× ×œ×§×¨×•× ×‘×’×™×œ 16. וכן, בגלל היחס בין מה שכתוב בו לבין סוג העמדה החברתית שיש ×œ×‘× ×™ 16 ×‘×¢×•×œ× (בידוד יחסי משדות ×חרי×, תקופה של השהיה ×œ×™×ž×™× ×œ×™×ª וכו' וכו' וכו'). ×בל ×לף ×¡×¤×¨×™× ×חרי×, ×ž×•×©×œ×ž×™× ×œ× ×¤×—×•×ª ×ž×‘×—×™× ×” זו, ×œ× ×”×™×• ×¢×•×©×™× ×¢×œ×™ ×ת ×ותו ×פקט.
×•×’× ×–×” מובן מ×ליו, בעצ×.
ועוד דיגרסיה ת×ורטית, לקר×ת סיו×
ב"שוק ×”× ×›×¡×™× ×”×¡×ž×œ×™×™×" בורדייה מדבר על ×©× ×™ סוגי ×›×•×ª×‘×™× â€“ ×לו ×©×›×•×ª×‘×™× ×œ"שדה הייצור המצומצ×" ו×לו ×©×›×•×ª×‘×™× ×œ"שדה הייצור הרחב". ×”×›×•×ª×‘×™× ×‘×©×“×” הייצור ×”×ž×¦×•×ž×¦× ×›×•×ª×‘×™×, למעשה, ל×× ×©×™× ××—×¨×™× ×‘×©×“×” הייצור המצומצ×. קהל היעד ×©×œ×”× ×”×•× ×¡×•×¤×¨×™× ×חרי×, מבקרי×, ×× ×©×™ ×קדמיה. ×”× ×‘×ž×©×—×§ של בידול מתמיד, ×‘× ×™×¡×™×•×Ÿ ×œ×ž×¦×•× ×ž×§×•× ×ž×©×œ×”× ×‘×ותו שדה, ×•×™×¦×™×¨×•×ª×™×”× ×”×Ÿ הדרך שבה ×”× ×ž×‘×“×œ×™× ×ת עצמ×. ×›×•×ª×‘×™× ×‘×©×“×” הייצור הרחב ×ž×›×•×•× ×™× ×œ×§×”×œ גדול יותר, לקהל ש××™× ×• מורכב רק ×ž×©×—×§× ×™× ×‘×ותו שדה. יצירת×, כמו ×’× ×”×ופן שבו ×”× ×ª×•×¤×¡×™× ×ת תהליך הכתיבה, ×ž×•×©×¤×¢×™× ×ž×›×š.
וזה × ×¨××” לי × ×›×•×Ÿ, בגדול. ×בל ×œ× ×¨×§. עצת הכתיבה הטובה ביותר ששמעתי מעודי היתה של סימור גל×ס, ב"הרימו ×ת קורת ×”×’×’, × ×’×¨×™×". כתוב ×ת מה שהיית רוצה לקרו×, ×”×•× ×מר. והעצה הזו, ×©× ×©×ž×¢×” לי מדויקת ×‘×¤×¢× ×”×¨××©×•× ×”, × ×¢×©×ª×” ברורה יותר ויותר ×¢× ×”×–×ž×Ÿ. ×›×™ ×חד ממכשולי הכתיבה העיקריי×, ×‘×¢×™× ×™, ×”×•× ×”× ×™×¡×™×•×Ÿ לכתוב ×ל כל הקולות ×”×ž×“×•×ž×™×™× ×™× ×”×”×, של ×”×ž×‘×§×¨×™× ×•×”×›×•×ª×‘×™× ×•×”×—×‘×¨×™× ×•×ž×—×‘×¨×™ הביוגרפיה העתידית שלך. ×–×” קיי×. ×× ×©×™× ×›×•×ª×‘×™× ×›×š. × ×•×¦×¨×™× ×›×š ×לף ×¡×¤×¨×™× ×©×¢×•×¡×§×™× ×‘"×‘× ×™ מיעוטי×" וב"תל ×ביב ×”× ×”× ×ª× ×™×ª" ובעוד ×–'×× ×¨×™× ×©×”×ž×¨×›×ות יפות לה×. ×בל זו ×œ× ×”×›×ª×™×‘×” היחידה, ×•×œ×¢×ª×™× × ×“×™×¨×•×ª ×”×™× ×©×•×•×” משהו.
וזה מוזר לי, ×›×™ ×× ×™ הולך ×•× ×•×˜×© ×ת כל תי×וריות התקשורת שהחזקתי בהן בעבר, וכתיבה כבר ×œ× × ×¨×ית לי כמו ×קט תקשורתי במיוחד. ×× ×™ חושב שכתיבה ×”×™× ×©×™×œ×•×‘ מוזר בין תקשורת ×¢× × ×ž×¢× ×™× ×ž×“×•×ž×™×™× ×™× ×œ×‘×™×Ÿ פעולה הרגלית, מודעת למחצה, מתוך ההביטוס הכותב שלך, ×›×שר היחס ×‘×™× ×™×”× ×ž×©×ª× ×” מ×וד מכותב לכותב ומרגע כתיבה ×חד ×œ×ž×©× ×”×•. ×”×ž×•× ×— ×”×–×”, הביטוס כותב, × ×¨××” לי הול×. כלומר, כתיבה מתוך העמדה שלך בשדה, ×בל ×œ× ×›×ª×™×‘×” ×©×ž×›×•×•× ×ª לשפר ×ת מעמדך בשדה. ×•×›× ×¨××” ×©×’× ×¢× ×–×” בורדייה ×”×™×” מסכי×, ×× ×–×” ×œ× ×—×¦×•×£ מדי לטעון, ×’× ×× ×–×” פחות משתמע מ"שוק ×”× ×›×¡×™× ×”×¡×ž×œ×™×™×". ו×ולי ל×. ×בל ×–×” מה ש×× ×™ צריך, כרגע, כדי להיות מסוגל לחיות ×¢× ×”×ª×™×וריה שלו, ולהבין למה ×× ×™ ×ž×¡×›×™× ×¢×ž×” כל כך, ולמה, לפעמי×, כל כך ל×.
http://nimrodlin.blogli.co.il/archives/86
שיט.
כתבתי תגובה ×רוכה ומפורטת לגבי הסעיף ×”×חרון ×•×”×ž×§×•× ×ž×ž× ×• ×™×•×¦× ×”×›×•×ª×‘. השתלחתי בה כמיטב יכולתי בהגדרה "קהל יעד" וכו' ו… יד מעלמה חטפה ×ת דברי. ×”×× ×לוהי הבלוגוספירה ×ž×ª× ×›×œ לי?
בכל מקרה, ×× ×™ חושבת ש×× ×›×©×¡×•×¤×¨ כותב ספר מעל ר×שו ×”×•× ×¨×•××” קהל יעד (×•×œ× ×—×©×•×‘ ×× ×–×” קהל יעד ×יכותי של ×¡×•×¤×¨×™× ×•×›×•×ª×‘×™× ××—×¨×™× ×ו קהל של רבי מכר), ×”×•× ×©×•×œ×œ מעצמו ×ת החופש היצירתי ×•×ž×›× ×™×¡ עצמו למסלול מסחרי. הכתיבה מפסיקה להיות יצירה ×”×™× ×”×•×¤×›×ª לעבודה.
בהחלט צודק סימור גל×ס: ×× ×”×¡×•×¤×¨ כותב על × ×•×©××™× ×©×”×•× ×”×™×” רוצה ×œ×§×¨×•× ×¢×œ×™×”×, ×× ×”×’×™×‘×•×¨×™× ×©×œ×• והעלילה שלו מפתיעה ×ותו עצמו – ×”×™× ×ª×¤×ª×™×¢ ×’× ×ת ×”×§×•×¨× ×•×ª×¢× ×™×™×Ÿ ×ותו ×•×ª×’×¨×•× ×œ×• לרצות ×œ×§×¨×•× ×ת הספר.
מ×וד יפה. ×× ×™ חושב, ב×מת, שהבחירה ×”×›×™ ל×-×¦×™× ×™×ª ש×× ×—× ×• ×–×•×›×™× ×œ×¢×©×•×ª ×‘×—×™×™× ×©×œ× ×• ×”×™× ×”×‘×—×™×¨×” ×ת מי ×× ×—× ×• ×¨×•×¦×™× ×œ×”×¨×©×™×.
×יתמר, לפסול × ×ž×¢× ×™× ×“×ž×™×•× ×™×™× ×‘×ופן גורף ×–×” מ×ד ×¨×•×ž× ×˜×™ וטהור ו×יד×ליסטי (×¡×œ×™× ×’'ר גדול בזה) ×בל ×’× ×§×¦×ª טפשי ×•×ž×¦×ž×¦× ×›×ž×• כל דוֹגמה ו×פליה. הש×לה (לטעמי) ×”×™× ×œ× ×ž×” "מותר" ומה "×סור" – ××œ× ×יך ×ž×©×ª×ž×©×™× ×‘×ž×©×”×•, בכל דבר. העבר ×ž×œ× ×¡×•×¤×¨×™× ×©×¤×¨×¡×ž×• ×ת יצירות המופת ×©×œ×”× ×‘×”×ž×©×›×™× ×‘×¢×™×ª×•× ×™× ×¤×•×¤×•×œ×¨×™×™×.
ובכלל – ×œ× ×§×¨×תי בורודייה ×בל כל הכלכלה ×”×–×ת של הרוח ×œ× × ×©×ž×¢×ª מלהיבה. ×œ× ×ž×˜×¢×ž×™× ×¨×•×ž× ×˜×™×™×. ×–×” פשוט × ×©×ž×¢ קצת כללית ומוגבל. ×–×” דומה למרקסיז×, ×בל ×‘×ž×¨×§×¡×™×–× ×”×™×ª×” ×יזו חריפות ×ž×”×¤×›× ×™×ª עוצרת × ×©×™×ž×”, ובורודיה (מבעד למטפחת של הפוסט שלך) × ×©×ž×¢ כמו ×ž×¨×§×¡×™×–× ×©×‘×¢ ×›×–×” ×•×‘×•×¨×’× ×™.
ו×גב – ×ישית העצה של ×¡×œ×™× ×’'ר מ×ד חביבה עלי.
ו×× ×™ מקווה ×©×œ× × ×¢×œ×‘×ª ×‘×©× ×‘. '×ª×¢×¦×‘× ×ª×™.
×× ×™ עדיין ×œ× ×ž×¦×œ×™×— להבין מה הבסיס ×”×מפירי לכל ×”×˜×¢× ×•×ª הדסקריפטיות ×”×לה. ×ו שזוהי ×ידי×ולוגיה?
×יתמר, בכל ×”×¨×¦×™× ×•×ª, ×× ×”×™×” ×יזשהו חוג ×‘×¢×•×œ× ×©×”×™×” מציע ×ª×§× ×™× ×œ×©× ×™× ×•, ×œ× ×—×©×•×‘ ××™×–×” חוג, הייתי כל כך × ×©×רת ב×קדמיה.
×•× ×¨×§×™×¡ ×•×’×•×œ×“×ž×•× ×“ ×”×•× ×¡×¤×¨ × ×¤×œ× (על ×פו ועל חמתו של פל××™).
×× ×™ ממש ×œ× ×‘×˜×•×— ש×× ×™ ×ž×¡×›×™× ×¢× ×”×¤×•×¡×˜ שלך, ×בל ×œ× ×—×©×‘×ª×™ על ×–×” מספיק לעומק בשביל ×œ× ×ž×§. ××™ ההסכמה ×”×™× ××™× ×˜×•×יטיבית, ×‘×™× ×ª×™×™×.
כל סופר רו××”, במובן מסוי×, קהל יעד. הש×לה עד כמה המובן ×”×–×” רחב ×ו צר, ומי קהל היעד. יש ××œ×ž× ×˜×™× ×‘×¡×™×¡×™×™× ×‘×›×œ ספר שקשה להסביר ××•×ª× ×œ×œ× ×ª×¤×™×¡×” כלשהי של קהל – פיזור ×”××™× ×¤×•×¨×ž×¦×™×”, כמות המידע שמשוחררת, ×”× ×—×•×ª מוקדמות וכו'.
×× ×œ×ª×¢×œ ×ת בורדייה רגע, ×”×•× ×”×™×” ×ומר בתגובה לתגובה שלך שה×ופן שבו ×ת מפרידה בין עבודה ליצירה ××™× ×• מקרי, ו×ין ×¤×œ× ×©×”×•× ×ž×ª×‘×¡×¡ על כתיבה לקהל, ××œ×ž× ×˜ שבד"×› קל יותר לר×ות ×›×שר ×”×•× ×ž×•×¤×™×¢ בכתיבה בשדה הייצור הרחב, המסחרי. ×× ×œ×•×•×ª×¨ רגע על בורדייה, ×× ×™ ×ž×¡×›×™× ×œ×ž×—×¦×”. ×× ×™ פשוט חושב שבכתיבה יש ×’× ×ž×–×” ×•×’× ×ž×–×”, ×’× ×¨××™×™×” של קהל ×•×’× ×›×ª×™×‘×” מתוך עצמך, ×•×©×œ×¢×ª×™× ×§×¨×•×‘×•×ª קשה מ×וד להפריד בין ×”×©× ×™×™×. ×בל (×’×) על ×–×”, בעצ×, הפוסט.
וזה משפט מ×וד יפה (ור×יתי ×’× ×ת הפוסטון הקצרצר שלך ×‘×¢× ×™×™×Ÿ). ×בל – וזה קצת מביך – ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— ש×× ×™ רו××” ×ת הקשר לפוסט.
×× ×™ בכלל ×œ× ×¤×•×¡×œ × ×ž×¢× ×™× ×“×ž×™×•× ×™×™×, ור××™ תגובתי ל×סתי. ×בל ×× ×™ חושב שכתיבה *רק* למען × ×ž×¢× ×™× ×“×ž×™×•× ×™×™× × ×•×˜×” לסבול מבעיות. כלומר, ×× ×™ מת על ×“×™×§× ×¡ (על הספר היחיד שלו שקר×תי), ×ך ×œ× × ×¨××” לי שהכתיבה שלו היתה ×ž×ž×•×¢× ×ª רק לקור××™ העיתון של ×–×ž× ×•. ××œ×ž× ×˜×™× ×¨×‘×™× ×‘×›×ª×™×‘×” שלו כן היו ×›×לה, וזה חלק ממה שהופך ×ותו לחזק כל כך ×’× ×”×™×•×, ×בל ×—×œ×§×™× × ×¨×—×‘×™×, × ×¨×—×‘×™× ×ž×וד, ×œ× × ×™×ª× ×™× ×œ×”×¡×‘×¨ ×ž×¦×•×ž×¦× ×ž×”×¡×•×’ ×”×–×”. כלומר, כן, × ×™×ª×Ÿ להסביר ××•×ª× ×›×š, ×בל ההסבר ×”× "ל יפספס המון.
לגבי בורדייה, כל ת×וריה ×”×™× ×ž×•×’×‘×œ×ª, וד××™ שמבעד למטפחת ×”×¤×©×˜× ×™×ª של הפוסט ×”× "ל. ×בל, ו×× ×™ ×¨×¦×™× ×™ לגמרי, ×œ×§×¨×•× ×‘×•×¨×“×™×™×” ×–×” קצת כמו לקבל זן ×œ×¤× ×™×. ×”×•× ×¢×ž×•×§ ומרהיב במידה שקשה לת×ר מבלי לחזור על ×”×ž×œ×™× ×©×œ×•. ×”×•× ×’× ×œ× × ×©×ž×¢ לי כמו מרקסיסט ×ו ×‘×•×¨×’× ×™. ×בל בכלל. וזה ב×מת ×œ× ×¢×•×‘×¨ בפוסט כר×וי, ×›×™ הסתפקתי בלציין רק משהו כמו שתי × ×§×•×“×•×ª בסיסיות. ב"שוק ×”× ×›×¡×™× ×”×¡×ž×œ×™×™×" ×”×•× ×œ×•×§×— ×ת ×”×˜×¢× ×•×ª ×”×לה, ומעלה ×ותן לחזקה חמישית. זו ב×מת קרי××” מלהיבה, הרבה יותר מכפי ×©× ×™×ª×Ÿ לדמיין.
🙂
×”×˜×¢× ×•×ª שלי ×ו של בורדייה?
× ×¤×œ× ×œ×’×ž×¨×™! (מלי×, ×גב, פחות).
וסמיילי: 🙂
Emm, choosing a field, no? I thought I'm almost paraphrasing what you said about choosing a field to compete in.
××”! ×וקיי. יש בזה משהו.
× ×•, טוב, ×× ×™ ×חזיר ×ותו לרשימה.
×× ×™ שמחה מ×ד שהוצ×ת לפחות פוסט בורדייה ×חד מהסיסט×.
×× ×™ חושבת שמערכת ×”×™×—×¡×™× ×©×œ×š ×¢× ×‘×•×¨×“×™×™×” ×ž×¢× ×™×™× ×ª ×ותי הרבה יותר מכל ×”××‘×—× ×•×ª החד משמעיות ×”×לו בין שדה ×›×–×” לשדה ×חר ×•×”×™×—×¡×™× ×‘×™× ×™×”×. בין היתר, × ×¨××” לי שה××‘×—× ×•×ª בין שדה ×ž×¦×•×ž×¦× ×œ×©×“×” רחב הן כל כך שוליות בהקשר של ×¡×•×¤×¨×™× ×™×©×¨××œ×™×™× (סופר חדש, יכתוב ספר מתח פופול×רי ×™×§× ×• ×ותו כמה? 4,000 ×יש? ×ותו סופר, יכתוב ספר עילית. כמה ×™×§× ×• ×ותו? 400? ×–×” הרבה ב×חוזי×, ×בל ×ž×‘×—×™× ×ª ×”×ימפקט על התרבות, כל ×חד ×ž×”× ×פסי ב×ותה מידה).
×בל לעומת ×–×ת, ×”×ופן שבו ×תה מעמיק לתוך בורדייה, צולל לתוך השדה ×”×¡×ž× ×˜×™ ×”×–×” ×¢× ×©× ×•×¨×§×œ, ו××– מדי ×¤×¢× ×™×•×¦× ×œ×©×וף ×וויר ×•×œ×”× ×™×£ דבר ×ž× ×¦× ×¥ שמצ×ת בקרקעית השדה, ו××– חוזר לצלול כדי ×œ×ž×¦×•× ×ישור למה שכבר חשבת שמצ×ת וכדי לדווח מה רו××™× ×©×, ×–×” ממש ממש ×ž×’× ×™×‘!
הוצ×תי כבר ×©× ×™×™× 🙂
×בל ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— שה××‘×—× ×•×ª שלו שוליות בהקשר של ×¡×•×¤×¨×™× ×™×©×¨×ליי×, ×ž×©×•× ×©×”×•× ×ž×“×‘×¨ ×’× ×¢×œ המעמד ×©×–×•×›×™× ×œ×• ×¡×•×¤×¨×™× ×—×“×©×™×, וסוג ×”×ž×§×•× ×©×”× ×ž×§×‘×œ×™× ×‘×©×“×”.
ותודה!
יפה כתבת.
×œ× ×”×‘× ×ª×™ על מה ×ž×¦×‘×™×¢×™× ×”×›×™× ×•×™×™× ×‘×¤×¡×§×” "וב×שר להסה". מהו "×”×¢× ×™×Ÿ ×”×–×”"? מדוע × ' וג' ×”×™×” הספר המושל×, ×ו לחילופין מדוע ×לף ×¡×¤×¨×™× ××—×¨×™× ×œ× ×”×™×• ×¢×•×©×™× ×¢×œ×™×š ×ותו ×פקט? ×–×” בהחלט ×œ× "מובן מ×ליו".
××”, ובכן, מה שרציתי לומר, וקיצרתי מדי, ×”×™×” ×©×™×©× × ×¡×¤×¨×™× ×¨×‘×™× ×©×¢×•× ×™× ×¢×œ ×”×§×¨×™×˜×¨×™×•× ×™× ×”×—×‘×¨×ª×™×™× ×”×ž×ª××™×ž×™× ×œ×‘× ×™ 16. חלק ×ž×”× ×§×¨×תי, ××—×¨×™× ×œ×. ×בל ×¢×¦× ×”×¢×•×‘×“×” שתוכן של ספר ×ž×¡×•×™× ×”×•×œ× ×’×™×œ, מעמד ו×לף ×§×¨×™×˜×¨×™×•× ×™× ×—×‘×¨×ª×™×™× ×חרי×, ×œ× ×”×™×” ×’×•×¨× ×œ×• לכזו השפעה עלי. פשוט מכיוון שהסה עשה ×–×ת היטב. כלומר, ×”×™×” בו יותר מ×שר כל ×ותן הת×מות חברתיות ×œ× ×ž×¢×Ÿ. לכן ×’× ×”×•× ×”×™×” כל כך מתגמל, ×›×™ ×”×•× ×”×™×” גדול ×ž×ž× ×™. ×”×™×” ב×פשרותו ×œ×”×¢× ×™×§ לי משהו.
×גב, ×פרופו הבידול בין עבודה ליצירה, ×מר לי מישהו (ועכשיו ×× ×™ מתחילה להיזכר שזה ×›× ×¨××” ×”×™×” גרבוז) משהו שפתח לי ×›×™×•×•× ×™ מחשבה ×—×“×©×™× ×¢×œ "××•×¤×§×™× ×—×“×©×™×" ועל כל החבורה הזו של זריצקי וסטימצקי וכו'. ×”× ×”×™×• ××ž× ×™× ×בל ×”× ×”×™×• סוצי××œ×™×¡×˜×™× ×•×œ×›×Ÿ ציור ×©×œ×”× ×œ× ×”×™×” יצירה – ×”×•× ×”×™×” עבודה.
×”× ×¢×‘×“×•. ×”× ×œ× ×™×¦×¨×• ×•×œ× ×¦×™×™×¨×•. ×”× ×¢×©×• עבודות.
×ž×¢× ×™×™×Ÿ..
בעיית היחס בין השדות × ×¨×ית לי קשורה לבעיות דומות שעולות ×›×©×ž× ×¡×™× ×œ×™×™×©× ×ª×™×וריות מסוג מסוי×;×× ×™ פגשתי ×ת ×–×” ×¢× ×¤×•×§×•. ההיגיון ×”×¤× ×™×ž×™ של ×”×ž×‘× ×” התי×ורטי × ×¨××” × ×›×•×Ÿ כל כך, ×•×”×•× ×כן ×›×–×”; ×בל ×›×ž×©× ×¡×™× ×œ×”×©×ª×ž×© בו לתי×ור של תופעה ספציפית ×”×™× ×ª×ž×™×“ בורחת לו מהשוליי×, ×›×™ ××™ ×פשר לבודד ×ת השדה/השיח/משחק-השפה מכל מה שסביבו, וכשזה קורה ×’× ×”×”×™×’×™×•×Ÿ ×”×¤× ×™×ž×™ שלו × ×—×œ×©.×œ× ×¨×§ ×©×œ×ª×‘× ×™×•×ª ×”×לה ×ין גבולות ברורי×, הן ×’× ×ž×˜×¤×¡×•×ª ×חת על ×”×©× ×™×”. × ×¨××” שהן טובות בעיקר כדי להצביע על תופעה, ×œ× ×‘×©×‘×™×œ לת×ר ×ותה ב×ופן מקיף. Â
בקשר ×œ× ×¨×§×™×¡ וגולדמן ולמה ספר טוב, ברור שזה ×œ× ×”×›×œ ×ž×™×§×•× ×™×—×¡×™ בשדה שפוגש הביטוס ×©×ž×™×™×¦×¨×™× ×ž×©×ž×¢×•×ª ×›×™ ×–×” פשוט ×œ× ×ž×¨×’×™×© × ×›×•×Ÿ לחשוב ×ת ×¢×¦×ž× ×• רק ×›×›×”.
×בל ×œ× × ×©×ž×¢ לי ×”×’×™×•× ×™ שקר×ת ×ת הספר למרות ×©×”×•× ×œ× ×”×¢× ×™×§ לך הון (וסליחה :)), ×יך הגעת ×ליו ? ×יך ידעת ×œ×§×¨×•× ×ותו ? ובעיקר, קרי×ת הספר ×ž×¢× ×™×§×” לך הון היו×, להגיד קר×תי ×ת × ×• ×’ בגיל 16 ×–×” להגיד משהו על עצמך (כמו ××™× ×˜×œ×§×˜×•××œ×™× ×¨×‘×™× ×§×¨×תי ×ת × ×• ×’ בגיל 16 ×›×™ כבר ××– וכו', ×–×” קצת כמו להגיד שמעתי ×¤×™× ×§ פלויד והכרתי ×ת כל ×”××œ×‘×•×ž×™× ×©×œ×”× ×‘×¢"פ בגיל 13) ×©× ×•×ª×Ÿ הון בשדה ×œ×œ× ×¡×¤×§, ××– ×ולי ×”×‘× ×ª ×ת ×–×” קצת כבר ××– ?
כש×× ×™ חושב על ×–×” עוד ×–×ת ×“×•×•×§× ×“×•×’×ž× ×ž×“×”×™×ž×”. קר×ת ×ת × ×¨×§×™×¡ וגולדמן והתרגשת, ×–×” תפס ×ותך, ×–×” ×”×¢×™×£ ×ותך, חוויה ×ישית ו××•×ª× ×˜×™×ª לחלוטין. ופת××•× ×™×© עוד ×¨×‘×™× ×©×–×” קרה ×œ×”× ×‘×’×™×œ 16, שמעתי המון ×× ×©×™× ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ הספר ×”×–×” ספציפית כספר ×”×הוב ×¢×œ×™×”× ×‘×’×™×œ 16, וכספר שמת××™× ×œ×’×™×œ 16, ×•×‘×¡×•×’×¨×™×™× × ×מר, ל×× ×©×™× ×›×ž×•× ×• בגיל 16. ותמיד ×–×” בדיעבד, ותמיד ×–×” שרד ×ת מה ×©× ×›× ×¡ לסיפור ×©×œ× ×• על ×¢×¦×ž×™× ×• וכמובן, ×›×•×œ× ×ž×ž×¢×ž×“ ×חד (×’× ×× ×œ×, ×–×” מה ש×יפשר ×œ×”× ×ת המוביליות וזה), ×•×œ×›×•×œ× ×”×§×¨×™××” בגיל צעיר ×”×™× ×—×œ×§ מהביוגרפיה שמסבירה ×ת ×יפה ×”× ×”×™×•×, ×•×”× ×™×•×“×¢×™× ×œ×¡×¤×¨ ×ת החוויה ×”×–×ת ×”×™×•× ×›×›×” שמי ×©×œ× ×§×¨× ×‘×’×™×œ 16, ×•×œ× ×§×¨× ×ת ×”×¡×¤×¨×™× ×”×לה, יודע טוב מ×וד לזהות שחסר לו משהו ×©×”×•× ×¦×¨×™×š ×œ×”×©×œ×™× (×× ×”×•× ×ž×©×—×§ בשדה ×”×–×” של ××™× ×˜×œ×§×˜×•×ליות ×ו ×× ×©×™ רוח) ו××™ ×פשר להשלי×, ×›×™ צריך ×”×™×” ×œ×§×¨×•× ×ת ×–×” בגיל 16. ×–×” בדיוק ×”×ž×§×•× ×©×‘×• ההביטוס מייצר ×ת הכמיהה למה ×©×ž×¢× ×™×§ הון ועוד בגיל צעיר ×›×›×” שההון ×œ× × ×™×ª×Ÿ ×™×”×™×” לשחזור למי ×©×œ× ×”×™×” לו ×ת ההביטוס. ההבדל בין ×”×™×œ×“×™× ×©×œ ×”××™× ×˜×œ×§×˜×•××œ×™× ×œ×‘×™×Ÿ ×לה ×©×ž×‘×¦×¢×™× ×ž×¢×‘×¨ בגיל מ×וחר יותר ותמיד יסתובבו ×¢× ×”×‘×™×•×’×¨×¤×™×” ×”×œ× × ×›×•× ×” שצריך לחפות עליה.
הש×לה ×יך ×–×” קרה לך ×•×“×•×•×§× ×œ×š שכל הש×ר המשיכו ×œ×§×¨×•× ×ž×“"ב ×”×™× ×©×לה מרתקת, ×בל ×–×” בטוח ×œ× ×ž×©×”×• ×ישי לגמרי ×›×™ ×תה מת×ר חוויה של קולקטיב, פשוט ×œ× ×”×§×•×œ×§×˜×™×‘ שהיה לידך. ××– עכשיו הש×לה ×יך ידעת. ×בל לי ×ין ספק, ידעת משהו (×’× ) על העול×, הת×הבת בתרבות קיימת ×¢× ×—×•×§×™× ×•×‘×”×ª×× ×œ×—×•×§×™×.
בכל ×ופן, ברור שקרי××” ×–×” ×›×™×£, וברור שכל ההמשגה ×”×–×ת של הביטוס הון ושדה ×”×™× ×”×ž×©×’×” שהופכת ×ת ×”×”× ××” והסבל ×œ×“×‘×¨×™× ×ž×¡×“×¨ ×©× ×™ וזה ×œ× ×œ×¢× ×™×™×Ÿ, ×–×” ×¦×ž×¦×•× ×’×¡ מידי, ×בל כמו ש×מרת, ×פשר לקחת מזה הרבה.
המרת הון
בורדייה מדבר על המרת הון בין שדות (×ו כללית על המרה של הון) ב×ופן קבוע ×’× ×©×”×•× ×ž×“×‘×¨ על הון ×•×’× ×›×©×”×•× ×ž×“×‘×¨ על שדות, וזה × ×ž×¦× ×©× ×›×œ הזמן, לדוגמ×, ×”×¢×œ×™×•× ×•×ª של השדה הכלכלי ×”×™× ×‘×¢×™×§×¨ יחס ההמרה הטוב שההון הכלכלי מקבל בשדות ×חרי×. לדעתי קר×תי על המרה ב"×”×–×ž× ×” לסוציולוגיה רפלקסיבית", וב"ש×לות בסוציולוגיה" , ×בל ×’× ×× ×œ× ×‘×ž×§×•×ž×•×ª ×”×לה, ×–×” × ×ž×¦× ×©× ×”×¨×‘×”.
×‘× ×•×’×¢ לכל הדוגמ×ות ×©× ×ª×ª, ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— ש×לה דוגמ×ות טובות להמרה, גרוסמן ×”×•× ×ž×©×”×• קצת ×חר, ×ולי ×פשר לחשוב על עמדת "על שדה" ×›×–×תי, כמה × ×¦×™×’×™× ×ž×›×œ שדה ×©× ×‘×—×¨×™× ×‘×ž× ×’× ×•×Ÿ ×©×ž×¢× ×™×™×Ÿ מ×וד לחשוב עליו לייצג ×ת השדה בש×לות כלליות של הקולקטיב, ×©×ž×§×‘×œ×™× ×ת ×”×פשרות לדבר ×’× ×‘×©×“×•×ª ×חרי×, "×יש הרוח", "הסופר", "המדען", "×”×¢×™×ª×•× ××™ (שהופך לפובליציסט)" וכו'.
×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— שהדוגמ×ות ×”×לה מעידות על כך שההון של השדות מומר ביחס טוב, ובכל ×ופן ברור ×©×™×©× × ×©×“×•×ª שיהיה קשה להמיר ×‘×”× ×ת ההון של השדות ×”××—×¨×™× (המרת הון של שדה הספרות, במובן של וירטו×וזיות מילולית, הכרות ×¢× ×¡×¤×¨×•×ª, ×”×§×©×¨×™× × ×›×•× ×™×, וכו' להון פוליטי ? ×œ× ×™×•×“×¢.. ) ובטוח שיש בשדות ×”×לה הון ש××™ ×פשר ×™×”×™×” להמיר, ×’× ×›×שר המרת הון בין השדות ב×ופן כללי ×פשרית (לדוגמ×, לצטט ×ת בורדייה מילה במילה ×œ× ×™×”×™×” הון ×‘×©×•× ×©×“×” חוץ מהשדה ×”×קדמי להבדיל מלדעת להגיד ×רבעה ×ž×©×¤×˜×™× ×›×œ×œ×™×™× ×•×ž×“×•×™×§×™× ×¢×œ בורדייה שיכול להיות ×™×©×™× ×’× ×‘×©×“×•×ª ×חרי×, ×¢×™×ª×•× ×•×ª ספרות ××•×ž× ×•×ª וכו').
×× ×™ ×ž× ×¡×” ×œ× ×œ×”×¨×©×™×. ×× ×™ ×ž× ×¡×” להיות פתוח כך ש×× ×©×™× ×™×•×›×œ×• ×œ×”×ª×¨×©× ×ž×ž× ×™.
×ולי ×× ×™ ×ž×¨×©×™× ×ויבי×.
יפה ×מרת, ערן.
ערן, ×–×” מ×וד יפה החלק על ×”×ž×§×•× ×©×œ "קר×תי ×ת × ×•"×’ בגיל שש עשרה" בהביטוס, ×בל ×× ×™ ×œ× ×ž×‘×™× ×” בכל ×–×ת (למרות שלך ×ין ספק) ×יך ×–×” קרה ×“×•×•×§× ×œ×ž×™ שזה קרה לו, כלומר ×יך ×–×” ×©×›×•×œ× ×ž×”×ž×¢×ž×“ ×”× ×›×•×Ÿ ×ו שזה ×פשר ×ת המוביליות שלה×. מה פירוש "ידעת משהו על העול×, הת×הבת בתרבות קיימת ×¢× ×—×•×§×™× ×•×‘×”×ª×× ×œ×—×•×§×™×"? ×יך ×יתמר ידע שהקולקטיב ×©×”×•× ×¢×ª×™×“ להשתייך ×ליו למרות ×©×”×•× ×œ× ×©×™×™×š ×ליו עכשיו ×§×•×¨× ×ת "× ×¨×§×™×¡ ×•×’×•×œ×“×ž×•× ×“"?
מה שכתבת ×”×•× ×ª×™×ור מת××™× ×œ×יך ×–×” ×©×“×•×•×§× ×× ×©×™× ×ž×¡×•×™×™×ž×™× ×ž×’×™×¢×™× ×œ×§×¨×•× ×™×¦×™×¨×•×ª ק×× ×•× ×™×•×ª המוכרות ×›×›×לה, × ×’×™×“ מה ×’×¨× ×œ×™ בגיל 15 כשהרווחתי ×ת הכסף הר×שון שלי ללכת ×œ×—× ×•×ª ×¡×¤×¨×™× ×•×œ×§× ×•×ª ×ת "×× ×” ×§×¨× ×™× ×”", ×בל × ×•"×’ ×”×•× ×œ× ×›×–×”, ×”×•× ×ž×¡×•×’ ×”×¡×¤×¨×™× ×©×”×§×× ×•×Ÿ של ×”×ž×‘×•×’×¨×™× ×“×™ ×ž×¢×§× ×œ×’×‘×™×• ×ת ×”××£ (ולכן כמו ש×מרת ×—×™×™×‘×™× ×œ×§×¨×•× ×ותו בגיל 16 והכוח שלו כסמן-הביטוס עוד יותר חזק). ×•×”×•× ×’× ×œ× ×ž×•×ž×œ×¥ כספר ×™×œ×“×™× ×œ×ž×™×˜×‘ ×–×›×¨×•× ×™. ×צל כל ×”×× ×©×™× ×©×× ×™ מכירה הקרי××” של × ×•"×’ ספציפית היתה חוויית גילוי ×©× ×ª×¤×¡×ª כפרטית לגמרי. זו די תעלומה ×יך ×–×” שה×× ×©×™× ×”× ×›×•× ×™× ×—×•×•×™× ×ותה.
×× ×§×“×•×˜×” ×ישית מוזרה בהקשר ×–×”: ×œ×¤× ×™ כמה שבועות ב×רוחת שישי ××‘× ×©×œ×™ סיפר לי על ××™×–×” ספר ×©×©×™× ×” ×ת חייו בגיל שש-עשרה, של ××™×–×” סופר ×’×¨×ž× ×™ ×חד, ×”×•× ×œ× ×–×•×›×¨ ×יך קור××™× ×œ×•. × ×™×—×©×ª×™: הרמן הסה? ו××‘× ×מר בשמחה כן, בדיוק!, ומיד חשד: ×יך ×ת יודעת? ×›×™ ×”×•× ×©×™× ×” ×’× ×ת ×”×—×™×™× ×©×œ×™ בגיל שש-עשרה, ×מרתי, ×•×©× ×™× ×• ×”×¨×’×©× ×• מ×וד ×§×¨×•×‘×™× ×•×©×ž×—×™×.
×בל ××‘× ×©×œ×™ ×”×™×” בן שש-עשרה בסוף ×©× ×•×ª ×”××¨×‘×¢×™× ×‘×—×•×œ×•×Ÿ, במשפחת מעמד ×‘×™× ×•× ×™ × ×ž×•×š (××‘× ×¦×‘×¢, ××™×ž× ×ª×•×¤×¨×ª), ו×× ×™ הייתי בת שש-עשרה בסוף ×©× ×•×ª ×”×ª×©×¢×™× ×‘×¨×ž×ª גן, במשפחה ממעמד ×‘×™× ×•× ×™ גבוה (×©× ×™ ×”×•×¨×™× ×קדמ××™×), ××– ×–×” קצת ×ž×©×•× ×”.
מצד ×©× ×™, ×× ×œ×—×©×•×‘ ×יך ××‘× ×¢×©×” ×ת המוביליות המעמדית שלו, ××– הרוב ×”×™×” ××ž× × ×“×¨×š ×”×¦×‘× (שמימן לו ת××¨×™× ×•×›×•'), ×בל ×–×” ×©×”×•× ×™×“×¢ בכלל שהשכלה ×קדמית ×”×™× ×”×“×¨×š למוביליות ×•×©×”×•× ×—×™×™×‘ להשיג ×ותה, והשיג ×ותה, התחיל מזה ×©×ž× ×”×œ×ª תיכון חדש ×”×›× ×¨××” יוקרתי מ×וד ד××– קיבלה ×ותו על מילגה, ו×ולי ×”×™× ×§×™×‘×œ×” ×ותו בזכות ×–×” ×©×”×•× ×§×¨× ×“×‘×¨×™× ×›×ž×• × ×¨×§×™×¡ ×•×’×•×œ×“×ž×•× ×“.
×בל ×”×•× ×œ× ×™×“×¢ ×ת ×–×” מר×ש. ×•×”×”×•×¨×™× ×©×œ×• ×œ× ×™×›×œ×• לומר לו.
××– יש פה ×©× ×™ ×›×™×•×•× ×™ הסבר ש×× ×™ יכולה לר×ות ×•×©× ×™×”× ×§×¦×ª ×§×•× ×¡×¤×™×¨×˜×™×‘×™×™× ×•×§×¦×ª ×ž×œ×”×™×‘×™× – ×”×חד ×”×•× ×©×ולי יש לצד הק×× ×•×Ÿ המוכר ק×× ×•×Ÿ ×¦×œ×œ×™× ×›×–×”, וה×× ×©×™× ×”× ×›×•× ×™× ×ž×¡×¤×¨×™× ×–×” לזה מפה ל×וזן על × ×¨×§×™×¡ ×•×’×•×œ×“×ž×•× ×“ ו××– שוכחי×, ×›×©×”× ×’×“×œ×™×, שמישהו סיפר לה×, ולק×× ×•×Ÿ ×”×¦×œ×œ×™× ×”×–×” יש תפקיד ×œ× ×¤×—×•×ª ו×ולי יותר מכריע מהק×× ×•×Ÿ המוכר ביצירת ו×פיון ההביטוס ×”× ×›×•×Ÿ;
×•×”×©× ×™ ×”×•× – – ×בל ×יך ×œ× ×¡×— ×ת ×–×” ב×ופן ×©×œ× ×™×™×©×ž×¢ ככפירה × ×יבית בכוחו של החברתי? טוב, × ×©×יל תעלול מבורדייה עצמו: בורדייה מדבר (ב"המרחב החברתי" למשל) על הומולוגיות בין שדות, כלומר דמיון ×¦×•×¨× ×™ ×‘×ž×‘× ×” של שדות (ב×ופן שבו מ××•×¨×’× ×•×ª העמדות בתוכ×), וההומולוגיות ×”×לו גורמות לכך ×©×œ×¡×•×›× ×™× ×©×™×© ×œ×”× ×¢×ž×“×” דומה בשדות ×©×•× ×™× ×™×© ×œ×¤×¢×ž×™× ××™× ×˜×¨×¡×™× ×ž×©×•×ª×¤×™×. כך, למשל, מרגע שהשדה ×”××™× ×˜×œ×§×˜×•×לי רוכש לעצמו ××•×˜×•× ×•×ž×™×” מספיקה, ×”×¡×•×›× ×™× ×©× ×ž×¦××™× ×‘×¢×ž×“×ª × ×—×™×ª×•×ª בשדה ×”××™× ×˜×œ×§×˜×•×לי ×¢×©×•×™×™× ×œ×—×‘×•×¨ ×œ×¡×•×›× ×™× ×©× ×ž×¦××™× ×‘×¢×ž×“×ª × ×—×™×ª×•×ª במרחב החברתי כמכלול ×•×œ×‘×˜× ×ת תפיסת-×”×¢×•×œ× ×©×œ×”×, וכך × ×•×œ×“×™× ×ª×™××•×¨×˜×™×§× ×™× ×ž×¨×§×¡×™×¡×˜×™×. ×ולי יכול להיות ×’×, ×©× ×•×¦×¨×•×ª ×œ×¤×¢×ž×™× ×”×•×ž×•×œ×•×’×™×•×ª בין עמדתו של מישהו ×‘×™×—×¡×™× ×”×‘×™× ××™×©×™×™× ×œ×‘×™×Ÿ עמדות בתוך שדות, ו×× ×©×™× ×©×ž×ª×’×œ×’×œ×™× ×œ×¢×ž×“×” מסויימת ×‘×™×—×¡×™× ×”×‘×™× ××™×©×™×™× ×ž×’×™×¢×™× ×œ×©×“×•×ª מסויימי×, לעמדות מסויימות בתוכ×? ×ולי הילד ×”×§×•×¨× ×”×¨×‘×”, המתבודד, הדויד-×’×¨×•×¡×ž× ×™ ×”×–×” – וזו ×œ× ×“×ž×•×ª ש×פשר להסביר ×ותה ב×מצעות השיוך המעמדי; זו עמדה של ×™×œ×“×™× ×‘×•×¨×’× ×™×™× ×ž×¡×•×™×™×ž×™× ×ž×וד, ×•×’× ×©×œ ×™×œ×“×™× ×œ× ×‘×•×¨×’× ×™×™× ×ž×¡×•×™×™×ž×™× – × ×•×˜×” להגיע לעמדות חברתיות מסויימות, ו××– ×›×•×œ× ×• ×™×›×•×œ×™× ×œ×§×¨×•× ×ת × ×•"×’ ב×ופן ב×מת ×ישי לגמרי בגיל 16, ×בל לגלות ×חר כך שההביטוס של כל ×”×× ×©×™× ×”× ×›×•× ×™× ×ž×›×™×œ ×ת ×–×” שקר×× ×• ×ת × ×•"×’ בגיל 16 וכו'.
ועוד כמה הערות × ×§×•×“×ª×™×•×ª ×× ×× ×™ כבר מתחמקת פה מלעבוד על התזה:
×”×•× ×›×Ÿ מדבר על ×יך שדות מתממשקי×, למשל ב"המרחב החברתי", ש×× ×™ יכולה ×œ×”×‘×™× ×œ×š ×× ×ª×–×›×™×¨ לי.
כמו שכבר ×מרתי לך בע"פ, כתיבה לפי העצה בת-×”×למוות של סימור (סיפורי משפחת גל×ס של ×¡×œ×™× ×’'ר ×ž×¢× ×™×™× ×™× ×‘×”×©×•×•××” ×œ× ×•"×’, ×גב; ×—×œ×§× ×• קר×× ×• ××•×ª× ×‘×’×™×œ 16 ×•×—×œ×§× ×• ×”×©×œ×ž× ×• ×חר כך וזה ×’× ×”×™×” בסדר (וברור שחלק ×ž×”×¢× ×™×™×Ÿ ×–×” ×”× ×™×’×•×“ ל'התפסן' ש×ותו הכריחו ××•×ª× ×• ×œ×§×¨×•× ×‘×’×™×œ 16)) מת×ימה בדיוק לשדה הייצור המצומצ×: הרי ×ת ההבדל בין שדה הייצור הרחב לבין שדה הייצור ×”×ž×¦×•×ž×¦× ×פשר ×œ× ×¡×— בתור ההבדל בין לכתוב עבור ×× ×©×™× ××—×¨×™× ×ž×ž×š ללכתוב עבור ×× ×©×™× ×›×ž×•×š כלומר עבור עצמך. ×ו ביותר ×ריכות: שדה הייצור הרחב מחייב ×× ×©×™× ×ž×§×‘×•×¦×” ×חת לכתוב ל×× ×©×™× ×ž×§×‘×•×¦×” ×חרת ×ת מה ×©×”× ×—×•×©×‘×™× ×©×”× ×™×§× ×• – כלומר ×œ× ×¡×•×ª לייצר ×קט תקשורת מוצלח; שדה הייצור המצומצ×, שדורש ממך לקחת עמדה ספציפית של היבדלות מתמדת, מחייב ×× ×©×™× 'להיות ×”× ×¢×¦×ž×' מול ×× ×©×™× ×“×•×ž×™× ×œ×”× ×ž×וד – כלומר ×œ× ×œ×™×™×¦×¨ ×קט תקשורת ××œ× ×קט של הבעה-עצמית.
מה שב×מת מ×וד מרתק, ולמיטב ידיעתי בורדייה ×œ× ×ž×“×‘×¨ עליו, ×”×•× ×”×©×לה שהעלית של ×יך מישהי × ×›× ×¡×ª לשדה (×ו יוצ×ת ×ž×ž× ×• – ×–×” ×ולי ×פילו יותר ×ž×¢× ×™×™×Ÿ), ×יך ההון שיש בשדה הופך להיות בעל ערך, והמשחק ×©×ž×ª× ×”×œ בו הופך ממשהו ×©×œ× × ×•×’×¢ לי בכלל למשהו שכן × ×•×’×¢ לי. ברור ×©×œ×¤×¢×ž×™× ×–×” מעבר טבעי ומתבקש מעמדתך הקודמת (×יך × ×›× ×¡× ×• לשדה ×”××•× ×™×‘×¨×¡×™×˜×”) ×•×œ×¤×¢×ž×™× ×”×•× ×קר××™ (×תה ×ž×•×¦× ×ת עצמך עובד במשהו ופת××•× ×¨×•×¦×” × ×•×¨× ×œ×”×¦×˜×™×™×Ÿ בו) ×בל ×œ×¤×¢×ž×™× ×–×” ממש ×קט של בחירה.
(×תמול ישבתי ×¢× ×—×‘×¨ ×©×”×•× ×“×•×§×˜×•×¨× ×˜ למתמטיקה שסיפר לי על מתמטיק××™ בן 33 שכבר ×–×›×” בכל ×”×¤×¨×¡×™× ×•×ž×¦×•×˜×˜ בכל ×ž×§×•× ×•×”×—×•×§×¨×™× ×”×™×©×¨××œ×™×™× ×”×›×™ × ×—×©×‘×™× ×¨×•×¦×™× ×œ×’×¢×ª בשולי גלימתו וכו', וישבתי וחשבתי בפלי××” ש×× ×™ רו××” לגמרי ×יך ×–×” × ×™×¦×—×•×Ÿ גורף ×בל ×× ×™ ×œ× ×ž×§× ×ת בו, ×× ×™ רו××” ×ת חוסר הערך-×”××™× ×”×¨× ×˜×™ של המ×בק ×”×–×”, למרות שזה כל כך דומה למשהו שהייתי ×ž×§× ×ת בו × ×•×¨× ×‘×©×“×” הסמוך מ×וד שלי).