×™×•× ×©×™×©×™ בבוקר
הפגישה הר××©×•× ×” של צוות העריכה של עמותת × ×©×™× ×œ×’×•×¤×Ÿ בה השתתפתי התרחשה בבית של מיכל לסטר, ×‘×™×•× ×©×™×©×™ בבוקר, מתישהו ב-2006. ×”×’×¢× ×• לירושלי×, ×‘× ×¤×¨×“ ×× ×× ×™ זוכרת × ×›×•×Ÿ, ×•×”×ª×›× ×¡× ×• בבית, ×ליו הבי××” כל ×חת כמה ממצרכי ×רוחת בוקר. היו ×©× ×ž×™×›×œ לסטר, יו"רית משותפת, ×“× ×” ×•×™× ×‘×¨×’, ×ž× ×›"לית ומייסדת, טל תמיר, העורכת הר×שית של הספר, וטל ×•×™×™× ×˜×¨×וב, עוד חברה בצוות העריכה. ×”×ª×—×œ× ×• למרוח ×’×‘×™× ×•×ª על ×œ×—× ×•×™×¨×§×•×ª על ×’×‘×™× ×•×ª ולדבר. כדי להסביר מה הלך ש×, צריך לדבר קצת על העמותה.
על העמותה
× ×©×™× ×œ×’×•×¤×Ÿ ×”×™× ×¢×ž×•×ª×” ישר×לית-×¤×œ×¡×˜×™× ×™×ª שמטרתה להוביל ×©×™× ×•×™ בתפיסת ברי×ות, גוף ×•×ž×™× ×™×•×ª של כלל ×”× ×©×™× ×‘×™×©×¨×ל. ×יך העמותה ×ž× ×¡×” לעשות ×ת ×–×”? ב×מצעות ×¡×“× ×ות ×¢× × ×©×™× ×‘×¨×—×‘×™ ×”×רץ וב×מצעות כתיבת ספר עב עב כרס ×ודות ברי×ות ×”×ישה, שמקיף ×ª×—×•×ž×™× ×©×•× ×™× ×›×ž×•: דימוי גוף, התמכרויות, ×לימות, זהות מגדרית, מין בטוח, ×ימהות, גיל המעבר, ×בדן יילוד ועוד ועוד. ×©×ž×•× ×” מ×ות ×¢×ž×•×“×™× (שקוצצו מ×לף).
הספר מבוסס על הספר ×”×מריק××™ המצליח our bodies our selves, ×©×™×¦× ×œ×¨××©×•× ×” ×‘×©× ×•×ª ×”-70, על ידי ×§×•×ž×•× ×” של × ×©×™× ×ž×‘×•×¡×˜×•×Ÿ, ×©× ×™×¡×• ×œ×¤× ×•×ª ×œ×’×™× ×™×§×•×œ×•×’×™× ×›×“×™ לדבר קצת על ברי×ות ×”×ישה, ×בל × ×ª×§×œ×• בחומת שתיקה, ש×ותה החליטו מייד ×œ× ×¤×¥, ×›×™××” לזמן ולמקו×. מ××– ×™×¦× ×”×¡×¤×¨ במספר מהדורות ×ž×ª×•×§× ×•×ª, וכן יצ×ו כמה וכמה הת×מות תרבותיות שלו למקומות ×©×•× ×™× ×›×ž×• מזרח ×סיה, ×רצות ערב, ×מריקה ×”×œ×˜×™× ×™×ª ו×רצות ערב.
העמותה הוצי××” ל×ור ×©× ×™ ×¡×¤×¨×™× – בעברית, ביחד ×¢× ×ž×•×“×Ÿ, ובערבית, בהוצ××” עצמית. בתחילת העבודה על הספר העברי ×—×©×‘× ×• ש×פשר ×™×”×™×” להסתמך ב×ופן × ×™×›×¨ על הספר ×”×מריק××™, ×œ×ª×¨×’× ×ותו, ורק להוסיף קולות מהשטח הישר×לי. ×חרי עבודה על כמה ×¤×¨×§×™× ×”×ª×‘×¨×¨ ×›×™ הספר ×”×מריק××™ ×œ× ×ž×ª××™× ×‘×¨×•×—×• ×•×œ× ×‘×©×¤×ª×• למצי×ות ×©×œ× ×•, ×•×”×•× ×©×™×ž×© רק כמתווה כללי ביותר.
×™×•× ×©×™×©×™ בבוקר
חזרה לשולחן ×רוחת הבוקר בביתה של מיכל. מדברות. מדברות. ×©×ª×™×™× ×‘×™×—×“. שלוש ביחד. ×”×™× ×ž×¤×”. ×”×”×™× ×ž×©×. ×’×‘×™× ×”. לח×. קפה. הרבה קפה. קפה קר. קפה ×—×. הולכת. חוזרת. ב××”. מטבח. סלון. מרפסת. הבת שלי חוזרת מבית ספר. מספרי ×¤×¨×§×™× ×¢×¤×™× ×‘×וויר. שמות של × ×©×™× ×חרות × ×–×¨×§×™× ×œ×וויר. ×תן ×œ× ×ž××ž×™× ×•×ª מה קרה לי ×תמול בעבודה. צריך לדבר ×יתה. צריך להחזיר תשובה להי×. פה צריך לקצץ. פה העבודה עוד ×œ× ×”×ª×—×™×œ×”. ×”×™× ×ומרת שהן מתקדמות. הבעל שלי ×ומר. צריך לגייס כסף לפרק ההו×. ×תן ×œ× ×ž××ž×™× ×•×ª מה קרה לי ב×וטובוס.
יצ×תי ×חרי ×©×¢×ª×™×™× ×•×—×¦×™ מהבית של מיכל לשקט היחסי של הרחוב הירושלמי וחשבתי לי: ×™×ללה, מה קרה ×›×ן? ×œ× ×™×“×¢×ª×™ ×œ×¢× ×•×ª על ×–×”. ×”×× ×”×ª×§×“×ž× ×•? ×”×× ×™×© רשימת משימות? ×”×× ×™×•×“×¢×™× ×œ×”×’×™×“ כמה ××—×•×–×™× ×ž×”×¡×¤×¨ הושלמו? ל×, חשבתי לי, × ×“×ž×” לי ×©×œ× ×”×ª×§×“×ž× ×•. ×בל ×”×™×” × ×—×ž×“ להכיר ×ותן, ×•× ×—×ž×“ לשמוע קצת רכילות. בסך הכל, ×œ× ×‘×–×‘×–×ª×™ יותר מדי זמן. ב×ותו ערב × ×©×œ×— מייל ×¢× ×¨×©×™×ž×ª משימות ברורה וסופית, שהדהימה ×ותי עד בלי די. בתוך הרעש ×”×§×§×¤×•× ×™ שהיה ×©× × ×¢×©×ª×” עבודה, ו×× ×™ ×œ× ×”×‘×—× ×ª×™ בהתרחשותה.
×™×•× ×¨×שון בבוקר
×œ× ×–×•×›×¨×ª ×יפה עבדתי ××–, ובטח ×œ× ×ž×” עשיתי ב×ותו ×™×•× ×¨×שון בבוקר, ×בל ×× ×™ יכולה ×œ× ×—×© שהלכתי לעבודה. וישבתי מול המחשב. והיה לי ×’×× ×˜ ×¢× ×ž×©×™×ž×•×ª, ×›×™ ×›×›×” ×–×” בהייטק, ×פילו ×‘×ª×¤×§×™×“×™× ×©×”× ×¨×§ תומכי לחימה כמו ×לו ש×× ×™ עובדת בה×. ובטח הייתה ישיבה.
והישיבה בטח ×”×ª× ×”×œ×” לפי ×”×—×•×§×™× ×”×‘××™×:
1. יש ××“× ×חד ש×חר××™ על × ×™×”×•×œ הישיבה. ×”×•× ×”×“×•×‘×¨ המרכזי, ××œ× ×× ×›×Ÿ ×”×¢× ×™×§ ×ת רשות הדיבור למישהו ×חר, ×ו ×›×שר מתלהט ויכוח
2. בישיבה יש מצגת. המצגת מחולקת לסעיפי×
3. רק בישיבות מיוחדות יש ×וכל. ×ת ×”×וכל מבי××™× ×× ×©×™× ×©××™× × ×—×œ×§ מהישיבה
4. הישיבה תחומה בזמן
5. הישיבה ××™× ×” כוללת שיחה על ×—×™×™× ×¤×¨×˜×™×™×
×¢×¨×‘×™× ×•×¡×•×¤×™ שבוע מ××œ×¤×™×™× ×•×©×© ועד ×œ×¤× ×™ חצי ×©× ×”
×יך הלכה העבודה על הספר? קבוצת × ×©×™× ×‘×¢×œ×•×ª ידע ותשוקה ×œ× ×•×©× ×חד ×ž×ª×›× ×¡×ª. זוהי הקבוצה שעובדת על הפרק. הן מחליטות על ר×שי ×”×¤×¨×§×™× ×‘×¤×¨×§ וכל ×חת כותבת ×ת חלקה. העורכת מקבלת ×ת החומר, מחליטה מה חסר לה, ומבקשת תוספות. ×חרי ×©×”×™× ×ž×¨×•×¦×”, ×”×™× ×ž×¢×‘×™×¨×” ×ת הפרק לעורכת הר×שית ולצוות העריכה. הן עוברות על הפרק ומבקשות תוספות. התוספות מגיעות וקור×ות ×ותן שוב. ×חרי שהחומר קיי×, קור×ות שוב ×ת הפרק ועורכות ×ותו. ומכווצות ×ותו לדיוק המקסימלי שלו ול×ורך ×”×ž×™× ×™×ž×œ×™ ×”×פשרי. ×חר כך קור×ות שוב. מישהי מתמרמרת על משהו שירד. מישהי ×¢×•× ×”. מישהי מוצ×ת עוד דבר שחשוב להוסיף. קור×ות ×ת הפרק שוב. מחליטות. קור×ות ×ת הפרק שוב.
בקיצור, ×חת משיטות העבודה ×”×›×™ ×œ× ×™×¢×™×œ×•×ª שהכרתי בחיי. ×‘×ž×§×•× ×”×¤×™×¨×ž×™×“×” המוכרת של הררכיה, שמתחילה בבסיס רחב ×©× ×סף ממספר כותבות, וממשיכה לעבר עורכות ×ž×©× ×” ועורכת ר×שית, שלכל ×חת מהן יש זכות וטו ×§×˜× ×” ×ו גדולה, יש ×›×ן ×—×¦×™× ×©×ž×•×‘×™×œ×™× ×œ×›×œ ×”×›×™×•×•× ×™×, הרבה מ×ד שלבי×, הרבה מ×ד שעות ×ישה, ומספר שמתרחב ומתכווץ חליפות של × ×©×™× ×©×¢×•×¡×§×•×ª במל××›×”.
×¤×ž×™× ×™×–×!
וככה פעלתי בתוך ×©× ×™ ×ž×™×©×•×¨×™× ×©×”×ª× ×”×œ×• ב×ופן ×חר לגמרי. מצד ×חד הייתה העבודה, מ××•×¨×’× ×ª לכ×ורה, ×¢× ×—×•×§×™× × ×•×§×©×™× ×©×ž×¤×¨×™×“×™× ×‘×™×Ÿ פרטי לציבורי, ×¢× ×¨×©×™×ž×ª משימות ברורה ×•×¢× ×”×¨×¨×›×™×” בלתי מתפשרת, שהסתיימה מתישהו בין 6 ל-8 בערב בימי חול. ובצד ×”×©× ×™, ×‘×¢×¨×‘×™× ×•×‘×¡×•×¤×™ שבוע, הייתה העמותה, שתמיד ×”×ª× ×”×œ×” בשיחות ××™× ×¡×•×¤×™×•×ª שכללו ×ת כל ×”×“×¨×’×™× (×× ×פשר בכלל ×œ×§×¨×•× ×œ×”× ×›×›×”) ×ת כל ×”× ×•×©××™× (×בל ×ת כול×), בתשוקה, במשימות ×©×œ×¢×•×œ× ×œ× × ×’×ž×¨×•, בעוד ועוד × ×©×™× ×©×ž×•×ª×¨ ×”×™×” להן להביע דעה ולדרוש ולהתווכח לכעוס ולהיעלב, ומעל ×˜×§×¡×˜×™× ×©×”×œ×›×• וקיבלו צורה מגובשת ×•×ž× ×•×ž×§×ª.
×–×” לקח לי כמה ×©× ×™× ×œ× ×¡×— ×ת ×–×” לעצמי, ×בל בסוף ×”×‘× ×ª×™: יש ×›×ן הת×מה בין צורה ותוכן. התוכן ×”×•× ×”×¡×¤×¨: ×× ×¦×™×§×œ×•×¤×“×™×” מקיפה על ברי×ות × ×©×™×. פרוייקט ×¤×ž×™× ×™×¡×˜×™. הצורה ×”×™× ×¦×•×¨×ª העבודה: מבולגן, בלי התחלה ×מצע וסוף, בלי הררכיה, ×¢× ×”×ª×™×™×—×¡×•×ª ×¨×¦×™× ×™×ª לכל הערה, שולית ככל שתהיה. ספר תי×וריה ×¤×ž×™× ×™×¡×˜×™. והת×מה בין צורה ותוכן תמיד הייתה בשבילי הצורה ×”× ×¢×œ×” ביותר של הוכחה, כזו ×©×œ× ×ž×“×‘×¨×ª רק על ×”×›×•×•× ×”, ××œ× ×’× ×¢×œ התוצ××”.
×–×ת הסיבה שהמשכתי ×œ×§×¨×•× ×©×•×‘ ושוב ושוב ושוב (ות××ž×™× ×• לי, ×× ×™ יודעת לצטט בעל פה ×ת הפרק על מין בטוח) ×ת ××•×ª× ×¤×¨×§×™×. ×›×™ הרגשתי, וז×ת הרגשה שפועמת בידיי×, ש×× ×™ לומדת ×¤×ž×™× ×™×–×, ש×× ×™ לומדת ×¤×ž×™× ×™×–× ×ž×ª×•×š השחלות של לוס ×יריג×ריי ×ו משהו. ב×מת ש×הבתי ×ותן על הלימוד ×”×–×”.
ועל כן, כשהספר ×™×¦× ×œ×—× ×•×™×•×ª, התרגשתי. תר×ו, כמה מת××™× ×”×•×:
××™×–×” ×ž×§×¡×™× ×›×ª×‘×ª!
מזל ×©×’× ×›×›×” ×ת בוועדת עריכה ×›×™ ישר ×‘× ×œ×™ ×œ× ×›×¡ יופי, ×©× ×™× ×•×ª ובהירות שכזו…
×בל ×ת כבר מזמן ××™×ª× ×•, חלק משמעותי וחשוב. ו×× ×™ ×כן זוכרת ×©×‘× ×§×•×“×•×ª מסויימות שמעתי ×ת התסכול ובעיקר התדהמה על ×יך תתקדמו ×›×›×”?! (ובשלב מ×וחר יותר"×יך ×›×›×”"), צריך יותר הגדרות, משימות, רשימות.
ו×× ×›×œ היופי שהצגת ×ת ×–×”, וההלימה בין צורה ותוכן, ×× ×™ חייבת להודות שהיה ×œ× ×™×¡×™×•×Ÿ ליצור סדר (ש×ת ×•×“×¤× ×” הובלתן) חשיבות רבה, ×›×™ מדי ×¤×¢× ×›×Ÿ ×¢×¦×¨× ×• ×•× ×™×¡×™× ×• לייצר רשימה של משימות מסודרת יותר.
×חרי שהצלחתן ×ת וטל ×œ×’×¨×•× ×œ×™ לה×מין ש×× ×™ ×œ× ×‘×מת ×מורה לעשות הכל, וש×× ×™ יכולה בהחלט (ובהחלט) לשמוח על × ×©×™× ×ž×•×›×©×¨×•×ª ×¡×‘×™×‘× ×• ×”×§×ž× ×• ×ת ועדת העריכה המהוללת (×ליה הצטרפו ×’× ×“×¤× ×” לב ו××™× ×¡ ×לי×ס) ×•×”× ×” ×× ×—× ×• ×›×ן.
×ª×¢× ×•×’ ×ת, ב×מת!
כל הכבוד. הייתי לי בבית ×”×’×¨×¡× ×”× ×•×©× ×” של הספר, זו שתורגמה לעברית וקר×ו לה "×’×•×¤× ×•, ×¢×¦×ž×™×™×•×ª× ×•". ×× ×™ מ×וד מקווה ×œ×§× ×•×ª ×ת הספר שלכן כש××”×™×” ב×רץ שוב
מורידה ×‘×¤× ×™×™×š ×ת הכתר ומתה עליך מ×וד. תי×ור מדוייק של ×¢×‘×•×“×ª×™× ×•
שמחתי מ×ד ×œ×§×¨×•× ×¢×œ העשיה שלכן,
הרבה כבוד!
×ž×¤×ž×™× ×™×¡×˜×™×ª ותיקה
כתבת כל כך מדוייק, ×מיתי ×•× ×•×’×¢ ללב.
צריך ×”×™×” להיות ×©× ×›×“×™ להבין, ×ו ×‘×¢×¦× ×œ×”×¨×’×™×© ×ת חווית היצירה של הספר/ילד ×”×–×”, ×•× ×™×›×¨ ש×ת היית.
היו×, בפרספקטיבה של ×ž× ×¦×—×•×ª, יש ×’× ×—×œ×§ קטן ×•×œ× ×ž×ž×•×©×ž×¢ ש×ומר שחבל שזה × ×’×ž×¨
×–×” ×”×™×” פשוט ride × ×¤×œ× !
עכשיו כבר ×”×•×œ×›×™× ×œ×“×‘×¨ הב×..
כן, ×œ× ×•×™×ª×¨×ª×™ בקלות על הסדר 🙂 ×œ× ×‘×˜×•×—×” עד כמה ×–×” עזר לי.
× ×›×•×Ÿ! שכחתי לכתוב ×ת ×–×”. ×ž×›×•× ×” ××¦×œ× ×• "הספר הירוק".
כפרה עלייך.
×וי, ×–×” ×œ× ×ž×’×™×‘ לתגובה.
מירה, תודה 🙂
×יריס, תודה 🙂 ×”×™×” ×›×™×£, ×בל ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×—×” ש×× ×™ כשירה כבר לחזור מהתחלה.
×××××××”, מתוך השחלות! המטפורה הזו ×œ× ×ª×¦× ×œ×™ מהר×ש
×יתמר – ×× ×™ ×יתך בתוך השחלותתתתת
מיטל – ××– מה הפרויקט הב×? ×× ×™ רצה להסתכל בספר ×‘×™× ×ª×™×™×
הפרויקט ×”×‘× ×©×œ העמותה? ×× ×™ ×œ× ×ž×ž×© יודעת. ×× ×™ חושבת שספר מיוחד ×œ× ×¢×¨×•×ª.
×œ× ×§×œ לי, ×œ× ×§×œ בכלל.
קר×תי ×œ×¤× ×™ כמה ימי×, ר×יתי ש×ין תגובות של ×’×‘×¨×™× (למעט זו של ×יתמר) וחשבתי שהתגובה שלי תהיה בעייתית, ××– חיכיתי. ×œ× ×¢×–×¨.
× ×•, שיהיה.
×–×” ×חלה פוסט, ×•×’× ×ž×–×œ טוב וכל הכבוד על הספר, ×”×’×™×¢ הזמן!
×בל
ר×שית ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— ×©×”×“×™× ×ž×™×§×” ש×ת מת×רת ×”×™× ×¨×§ תוצ××” של ההבדל בין סביבת עבודה × ×©×™×ª לבין סביבת עבודה גברית, ×× ×™ חושב ש×פשר ×œ×ž×¦×•× ×“×™× ×ž×™×§×” דומה ×’× ×‘×¡×‘×™×‘×•×ª גבריות ×ו מעורבות. ×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ שזה מבטל ×ת ×”×”×‘×—× ×” הבסיסית ש×ת עושה, ×ולי מטשטש ×ותה.
×©× ×™×ª, מרתק מה ש×מרת על ×”××™-הת×מה של הספר המקורי לקהל הישר×לי, ×בל ×œ×¤× ×™ ש×משיך לפתח ×ת ×”× ×•×©× ×”×–×” ×ž×¢× ×™×™×Ÿ לדעת ×× ×”×¡×¤×¨ בערבית ×”×•× ×›×Ÿ ×–×”×” (×ו כמעט ×–×”×”) לספר בעברית.
התגובה שלך ×œ× ×‘×¢×™×™×ª×™×ª. התגובה שלך מתבקשת. למעשה, חיכיתי לתגובה ×”×–×ת בדיוק. ו×פילו יכולתי ×œ× ×—×© ×©×”×™× ×ª×‘×•× ×ž×ž×š. ×›×™ ×ת כל ×¢× ×™×™×Ÿ כמה הספר ×”×–×” ×ž×’× ×™×‘ ×× ×™ כבר יודעת, ×בל ×”×× ×‘×מת יש ×›×–×” פער בין סביבות עבודה גבריות ×œ× ×©×™×•×ª, על ×–×” ×× ×™ עוד צריכה לדון.
תר××”, ×–×” × ×•×©× ×©×× ×™ חושבת עליו ב×מת הרבה. ×× ×™ עובדת בחברה שבה יש ×›-30 ×¢×•×‘×“×™× ×‘×™×©×¨×ל. ×ž×ª×•×›× ×רבע × ×©×™×, ש×חת ×”×™× ×ž× ×”×œ×ª המשרד. ×›×›×” ×©×™×•×¦× ×”×¨×‘×” ×¤×¢×ž×™× ×©×× ×™ × ×ž×¦×ת ×‘×¤×•×¨×•×ž×™× (×¨×©×ž×™×™× ×™×•×ª×¨ ×ו פחות) ×©×‘×”× ×× ×™ ×”×ישה היחידה. עכשיו, ×ין לי ספק שמיעוט ×”× ×©×™× ×”×–×” משפיע על ×”×“×™× ×ž×™×§×” (×פשר להתווכח על ×”× ×—×ª היסוד הזו, ×בל × ×¨××” לי ×©×œ× ×ž×ž×© חייבי×). הש×לה: ×יך ×–×” משפיע? ×”×™× ×©×לה מרתקת ×‘×¢×™× ×™×™, ×›×™ ברור לי שיש ×©×™× ×•×™×™× ×‘×“×™× ×ž×™×§×” ×©×”× ×ž×¢×‘×¨ לדיכטומיה ששרטטתי בפוסט בין × ×•×§×©×•×ª/היררכה/מ×בקי ×גו ובין בלגן/ערבוב תחומי×/×כילה מתמדת.
×ž×”× ×™×¡×™×•×Ÿ שלי ×œ× × ×ª×§×œ×ª×™ בסביבות עבודה גבריות ×©×ž×ª× ×”×œ×•×ª כמו שמתו×ר בפוסט. ×בל כמובן ×©×”× ×™×¡×™×•×Ÿ שלי ×”×•× ×ž×¦×•×ž×¦×, ×•×’× ×‘×¨×’×¢ ש×× ×™ בחדר ××– זו כבר סביבה מעורבת, ××– ×›×›×” שקשה לי לבדוק ×ת ×–×”. ×בל ×× ×™ סומכת עליך בתור ×©×’×¨×™×¨× ×• בסביבות העבודה הגבריות כדי שתספר לי על ×“×™× ×ž×™×§×” דומה ×©× ×ª×§×œ×ª בה.
×‘×¢× ×™×™×Ÿ הספר בערבית. הספר בערבית × ×ª×§×œ ×‘×§×©×™×™× ×’×“×•×œ×™× (ש×× ×™ יודעת ×¢×œ×™×”× ×¨×§ בעקיפין, ×›×™ ×× ×™ ×œ× ×ž×¢×•×¨×‘×ª בצד ×”×–×” של הפרוייקט).
קושי מרכזי ×חד ×”×•× ×’×™×•×¡ כספי×. הרבה ×× ×©×™× ×ª×•×¨×ž×™× ×›×¡×£ לכתיבת פרק ×ž×¡×•×™×™× ×‘×¡×¤×¨. יש פחות ×× ×©×™× ×©×¨×•×¦×™× ×œ×ª×¨×•× ×œ×›×ª×™×‘×ª הפרק מחלות מין בשפה הערבית, למשל.
קושי מרכזי ×©× ×™ ×”×•× ×”×©×¤×”. יש ×קדמ×יות ערביות ×‘× ×•×©××™ הרפו××”, ×בל! הן למדו בישר×ל (בעברית) ×ו בחו"ל (ב×× ×’×œ×™×ª), ×›×›×” ×©×—×¡×¨×™× ×œ×”×Ÿ ×ž×•×©×’×™× ×¨×¤×•××™×™× ×‘×¢×¨×‘×™×ª. וזו תעלומה שהיה צורך לפתור, כדי לכתוב ×ת הספר. ×‘× ×•×¡×£, הייתה ×ת שפת הכתיבה הרגילה. בעברית קל יחסית ×œ×ž×¦×•× ×ž×©×œ×‘ ×©×”×•× ×‘×™×Ÿ ×קדמיה ×œ×—×™×™× ×”×¨×’×™×œ×™×, ×בל בערבית ×–×” ×”×™×” קשה יותר.
×©× ×™ ×לו הובילו לכך שהספר בערבית ×”×•× ×‘×¢×¦× ×ª×¨×’×•× ×©×œ הספר בעברית, ×בל כרגע יוצ××™× ×ž×ž× ×• ×¤×¨×§×™× ×‘×•×“×“×™× ×‘×œ×‘×“, מתוך תקווה להמשיך לעבוד עליו ×•×œ×”×•×¦×™× ×”×ž×©×›×™× ×•×”×¨×—×‘×•×ª בעתיד.
××™×–×” יופי כתבת. והספר × ×©×ž×¢ מעולה.
בהמשך לתגובה של שחר, ×× ×™ תוהה ×× ×–×” הבדל מגדרי ×ו הבדל בין פרויקט ×”×ª× ×“×‘×•×ª×™ לבין עסק.
ויש ×©× ××™×–×” משפט שיכול להשתמע ×ž×ž× ×• ×›×ילו יש לך ילדה. רק שתדעי 🙂
××– ×›×›×”: כמו שז'× ×™×” כתבה והזכירה לי, ×× ×™ ×œ× ×œ×’×ž×¨×™ בטוח ב×ופי המגדרי של העבודה. במידה מסויימת התי×ור שלך ×ת ×”×“×™× ×ž×™×§×” מזכיר (למשל) ×¡×™×¤×•×¨×™× ×¢×œ הכתיבה של כל ×ž×™× ×™×ª×›× ×™×•×ª טלוויזיה על-ידי ×¦×•×•×ª×™× ×’×‘×¨×™×™× ×œ×’×ž×¨×™. ×× ×™ כן חושב שיש בתי×ור שלך ×’× ×¦×“×“×™× ×©×”× ×™×™×—×•×“×™×™× ×œ×¡×‘×™×‘×ª עבודה × ×©×™×ª, ×בל ×”× ×™×•×ª×¨ ×ž×¢×•×“× ×™× ×ž×ª×œ×™×™×” של ההבדל כולו רק בזה.
×•×œ× ×•×©× ×©×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×ותי יותר: ברור שהרפו××” (×•×œ× ×¨×§ המערבית) × ×•×¦×¨×” ופותחה על-ידי גברי×, ולכן יש בה הטיה × ×•×¨×ית ×œ×›×™×•×•× ×. ×¤×¨×•×™×§×˜×™× ×›×לה ×”× ×ž×‘×•×¨×›×™× ×›×”×ª×—×œ×” של ×©×™× ×•×™ בכיוון ×©×™×•×•×™×•× ×™ יותר.
×בל.
פת××•× ×›×©×מרת ×©×‘×¢×¦× ××™ ×פשר ×”×™×” ×œ×ª×¨×’× ×ת הספר ×”×מריק××™ לישר×לית עלה בדעתי ש×× ×—× ×• ×ž×¡×ª×›×œ×™× ×¢×œ הבדל ×חד בולט מ×וד (גברי×-× ×©×™×) ×•×ž×©×¨×˜×˜×™× ×ת כל המפה לפיו. רק ש×× ×‘×¢×¦× ×™×© רפו××” ×©×•× ×” ×œ× ×©×™× ×™×©×¨×ליות ×•×œ× ×©×™× ×מריק×יות ××– יש עוד המון ×”×‘×“×œ×™× ×©×× ×—× ×• ×ž×ª×¢×œ×ž×™× ×ž×”× ×•×©×™×›×•×œ×™× ×œ×”×™×•×ª חשובי×.
××– כן, ברור שיש הבדלי ×× ×˜×•×ž×™×” בין ×’×‘×¨×™× ×œ× ×©×™× ×•×©×”×¨×‘×” מ×וד × ×’×–×¨ מה×, ×× ×™ ×œ× ×ž×ª×™×™×ž×¨ לטעון ×©×”×”×‘×“×œ×™× ×”××—×¨×™× ×©×פשר להצביע ×¢×œ×™×”× ×”× ×“×¨×ž×˜×™×™× ×‘×ותה מידה, ועדיין. מי שעוסק ברפו××” למשל תמיד ×™×”×™×” ממעמד ×”×‘×™× ×™×™× (ומעלה), ×’× ×›×ן יש הטיה משמעותית (×× ×™ ×ž× ×—×©) שתוביל ליחס קצת מבטל עבור בעיות ומחלות של ×¢× ×™×™×. מי שמצליח לעבור ×ת לימודי הרפו××” ו×ת העיסוק ×”×ª×•×‘×¢× ×™ במקצוע ×”×•× ×‘×¢×œ ×ž×‘× ×” ×ישיות מסויי×, ×›×–×” שיכול לעמוד ×‘×œ×—×¦×™× ×•×‘×¡×™×˜×•×ציות קשות, ×–×” משהו שבקלות יכול להוביל לכך שהרפו××” תתייחס ב××™×–×” זלזול ×ž×•×‘× ×” ל×× ×©×™× ××—×¨×™× ×•×ª×˜××˜× ×”×›×œ תחת הכותרת של "פסיכוסומטי".
מה ש×× ×™ ×ž× ×¡×” להגיד ×”×•× ×‘×¢×¦× ×©×”×”×‘×“×œ גברי×-× ×©×™× ×”×•× ×”×›×™ בולט לעין, בכל ש×לון, ×œ× ×ž×©× ×” ב××™×–×” × ×•×©×, תמיד תופיע הש×לה הזו. למה? ×›×™ ×”×™× ×‘×—×™× ×, ×œ× ×¦×¨×™×š לחשוב עליה. ו××– ×›×©×ž×ª×—×™×œ×™× ×œ× ×ª×— ×פשר ×œ×ž×¦×•× ×ת כל המקומות ×©×‘×”× ×™×© הבדל בין × ×©×™× ×œ×’×‘×¨×™×. יש עוד הרבה ש×לות ×חרות שיכולות להיות ×¨×œ×•×•× ×˜×™×•×ª, ×בל הן יותר מסובכות, ××– × ×•×˜×™× ×œ×”×ª×¢×œ× ×ž×”×Ÿ.
טוב, ×× ×™ מרגישה ×œ× ×ž×¡×¤×™×§ ×ž×‘×™× ×” ברפו××” בשביל לדון ×‘× ×•×©× ×”×–×”. ×בל רפו××” מגדרית מדברת על ×”×‘×“×œ×™× ××ž×™×ª×™×™× ×•×ž×”×•×ª×™×™× ×©×¢×œ×•×œ×™× ×œ×’×‘×•×ª ×—×™×™ ××“× (× ×’×™×“, הדוגמה ×”×‘× ×לית מכולן, ×”×¡×™×ž× ×™× ×©×œ התקף לב ×צל × ×©×™× ×”× ××—×¨×™× ×ž×”×¡×™×ž× ×™× ×צל גברי×. הרבה × ×©×™× ×œ× ×ž×›×™×¨×•×ª ×ת ×”×¡×™×ž× ×™× ×•×¢×œ כן ×œ× ×ž×’×™×¢×•×ª לבית ×”×—×•×œ×™× ×‘×–×ž×Ÿ ועל כן × ×¤×’×¢×•×ª יותר).
לעומת ×–×ת, ×”×”×‘×“×œ×™× ×‘×™×Ÿ הספר ×”×מריק××™ לישר×לי ×”× ×”×‘×“×œ×™× ×‘×™×¨×•×§×¨×˜×™×™× ×•×ידי×ולוגיי×. ×‘×™×¨×•×§×¨×˜×™×™× ×›×™ מערכת הרפו××” ×”×מריק×ית ×ž×ª× ×”×œ×ª ב×ופן ×©×•× ×” לגמרי מהישר×לית, ×›×›×” שכל פסקה שבה ×ž×“×‘×¨×™× ×¢×œ ××™×–×” טופס צריך מהקופת ×—×•×œ×™× ×”×™× ×œ× ×¨×œ×•×•× ×˜×™×ª. ו×ידי××•×œ×•×’×™×™× ×›×™ הטון של הספר ×”×מריק××™ ×”×•× ×˜×•×Ÿ של ספר הדרכה חביב. סוג של מדריך טיולי×. ×× ×—× ×• ×¨×¦×™× ×• טון פחות ×ž×ª× ×©× ×•×ž×ª× ×—×ž×“, ×›×™ ×× ×—× ×• ×—×©×‘× ×• ש×× ×—× ×• חלק ×ž×”× ×©×™× ×©×”× ×§×”×œ היעד של הספר, ×•×œ× × ×ž×¦×ות מעליהן.
ברור ש×× ×ת מגיעה מהשיח ×”×¤×ž×™× ×™×¡×˜×™, ההבדל הברור ביותר לעין ×”×•× ×‘×™×Ÿ × ×©×™× ×œ×’×‘×¨×™×, וז×ת הפריזמה שלך על העול×. ×בל ×× ×™ חושבת שבמקרה ×”×–×” ההבדל בין × ×©×™× ×œ×’×‘×¨×™× ×”×•× ×’× ×”×ž×”×•×ª×™ ביותר.
×בל כן, משמעות היתר להבדל ×”×–×” ×”×™× ×›×©×œ צפוי של המערכת, שמגיעה מחוסר תשומת לב ×œ×”×‘×“×œ×™× ×”×לו.
שחר, ×‘×©× ×™× ×”××—×¨×•× ×•×ª ×”× ×•×©× ×©×œ "×ž×’×•×•× ×•×ª תרבותית" × ×‘×—×Ÿ בצורה מ×ד משמעותית במערכות רפו×יות. ×œ× ×‘×רץ – בעול×. ×–×” כולל ×’× ×ת מחויבות ×”×ž×“×™× ×” (×‘×ž×“×™× ×•×ª מסוימות) לספק מתורגמן מקצועי (×•×œ× ×œ×”×¡×ª×ž×š, למשל, על קרוב משפחה דו-×œ×©×•× ×™) ×בל ×’× ×ת הצורך להת××™× ×ת הש×לון ששו××œ×™× ×ת המטופל/ת לתרבות שלו/×” ×•×‘×ž×§×¨×™× ×ž×¡×•×™×ž×™× – ×’× ×ת הטיפול.
×–×” עוד בחיתולי×, ×בל ×–×” בהחלט קורה. ב×רץ ×–×” מ×ד בולט למשל בסורוקה, שמטפל ב×× ×©×™× ×ž×§×”×™×œ×•×ª ×©×•× ×•×ª משמעותית. (בדו×יות, יהודיות-צבריות, מהגרות)